سازندگان متقاضی دریافت تسهیلات ساخت مسکن مطابق با قوانین بانکی باید از یک شرط مهم در زمان ارائه درخواست برای دریافت تسهیلات برخوردار باشند.

 به گزارش درامد نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، در حالیکه هم اکنون تعداد قابل توجهی از سازنده های مسکن در فهرست متقاضیان دریافت تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی از بانک مسکن قرار دارند و روزانه به این گروه از سازنده ها تسهیلات ساخت پرداخت می شود، اما یک شرط مهم در خصوص پرداخت تسهیلات ساخت به سازنده ها وجود دارد.

گذشته از شرایط مربوط به شروط عمومی و اختصاصی تعیین شده برای سازنده ها به منظور دریافت تسهیلات ساخت مسکن اعم از تسهیلات مشارکت مدنی یا تسهیلات فروش اقساطی مسکن، یک شرط مهم برای سازنده ها تعیین شده است که عدم برخورداری سازنده ها از این شرط به منزله خاتمه یافتن درخواست آن ها برای دریافت تسهیلات است. این شرط مهم، عدم سابقه چک برگشتی و همچنین بدهی های سررسید گذشته بانکی است که باعث می شود سازنده یکی از شروط مهم برای قرار گرفتن در فهرست واجدان شرایط دریافت تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی را پشت سر بگذارد.

در واقع آن دسته از سازندگانی که چک برگشتی داشته و یا سابقه بدهی های معوق سررسید گذشته و تسویه نشده دارند نمی توانند از تسهیلات ساخت مسکن برخوردار شوند. مطابق با روال بانکی برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به سازنده ها پس از اخذ مدارک از سازنده و تشکیل پرونده برای وی در بانک، کنترل مدارک و انجام استعلام های مربوطه در مرحله بعد کنترل می شود که آیا سازنده دارای چک برگشتی و یا بدهی های سررسیده شده است یا خیر؟

در صورتی که برای بانک محرز شود که درخواست کننده چک برگشتی داشته و یا دارای بدهی های سررسید گذشته است خاتمه بررسی پرونده وی اعلام شده و از فهرست افراد مشمول شرایط برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن خارج می شود. در واقع خوش حساب بودن درخواست کننده ها یکی از مهمترین شروط پذیرش درخواست های بعدی آن ها برای پرداخت تسهیلات بانکی است. این موضوع شامل پرداخت تسهیلات ساخت به سازنده ها نیز می شود که عمدتا برای ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی در دست احداث خود نیازمند استفاده از تسهیلات بانکی می شوند.

ازاین رو کارشناسان بانکی به سازنده ها و سایر درخواست کننده های تسهیلات بانکی توصیه می کنند برای آنکه به درخواست های بعدی آن ها برای پرداخت تسهیلات رسیدگی شود و تسهیلات به آن ها تعلق بگیرد حتما شرط خوش حسابی را رعایت کرده و چک برگشتی یا بدهی های معوق و سررسید گذشته نداشته باشند.

این اقدام علاوه بر آنکه منجر به بررسی درخواست های بعدی آن ها برای دریافت تسهیلات می شود از طرفی توان بانک برای پرداخت تعداد و سقف بیشتر تسهیلات در حوزه های مختلف را افزایش می دهد. از این رو پرداخت به موقع اقساط بانکی (بازپرداخت تسهیلات دریافت شده) امری واجب و ضروری هم برای تسهیلات گیرنده ها و هم برای بانک های تسهیلات دهنده از جمله بانک مسکن است.