معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی به صورت اعتباری به صنایع پایین دست پتروشیمی در پنج ماه اخیر به فروش رسیده که تحول بزرگی را در واحدهای پایین دست ایجاد کرده است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (یکشنبه، ۲۶ شهریورماه) در حاشیه بازدید از نخستین روز هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اظهار کرد: مهمترین هدف از برگزاری این رویداد تخصصی به هم‌رسانی تمامی فعالان صنعت پتروشیمی از بالادست تا پایین‌دست است.

وی به اختصاص کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران به هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست اشاره کرد و افزود: امسال افزون‌بر اینکه مهمانان خارجی در این نمایشگاه ۲۰ برابر نسبت به پارسال افزایش یافته‌اند، سرمایه‌گذاران، فعالان و فناوران بسیاری نیز برای رایزنی و عقد قرارداد با این صنعت به این نمایشگاه آمده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به حضور ۲۱۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه با وجود تمام تحریم‌ها و تهدیدها اشاره کرد و گفت: شرکت‌های داخلی نیز حضور پررنگی در هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست دارند و آخرین دستاوردهای صنعتگران داخلی و خارجی در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

شاهمیرزایی با اشاره به اقدام جدید عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به بنگاه‌های خرد و کوچک پس از امضای تفاهم‌نامه‌ای در ایران پلاست شانزدهم، تأکید کرد: ثمره آن فروش حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری به صنایع پایین دست پتروشیمی در پنج ماه اخیر بوده است و بزرگترین تحول در واحدهای پایین دست ایجاد شد.

وی افزود: حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار واحد صنعتی خوراک خود را از صنعت پتروشیمی تأمین می‌کنند و می‌توانند از عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی استفاده کنند.

معاون وزیر نفت به تدوین سند جامع تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و به روزرسانی سند کاتالیست این صنعت اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی که آماده افتتاح هستند، صنعتگران پتروشیمی آماده‌اند که در سال ۱۴۰۲ که به نام سال «مهار تورم و رشدتولید» نامگذاری شده است، رشد تولید را محقق کنند.

شاهمیرزایی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال گذشته از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صادرات کاتالیست ایرانی به کشورهای صاحب‌نام از دستاوردهای بزرگ این صنعت است. همچنین کشورهای صاحب نام سفارش ساخت کمپرسور، انواع پمپ‌ها و اکسترودر و ماشین‌آلات دوار را به شرکت‌های ایرانی داده‌اند.