تهران- درآمدنیوز- معاون امور صنایع وزارت صنعت از به‌روزرسانی سهمیه مواد پتروشیمی بنگاه‌های دارای سهمیه بالا در سامانه بهین‌یاب خبر داد و گفت: اجرای اصلاحات ساختاری و ساماندهی وضعیت عرضه و تقاضای این مواد، میزان تقاضای غیرموثر حدود ۱۱میلیون تنی در هشت ماهه سال ۹۷ را به ۴.۸ میلیون تن در سال ۹۹ کاهش داد.

به گزارش روز دوشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مهدی صادقی‌نیارکی» در نشست مشترک با روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۱۰ استان کشور که ۷۰ درصد واحدهای پتروشیمی را تحت پوشش دارند، با مرور روند عرضه محصولات پتروشیمی از سال ۹۷ تاکنون، از هدایت عرضه و تقاضای این محصول به سمت افزایش تولید و کاهش تقاضای غیرواقعی خبر داد.

وی، با اشاره به مدیریت وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در اوج مصرف و تغییرات شدید نرخ ارز، تصریح‌کرد: با رصد وضعیت آمار تولید بنگاه‌های صنعتی و انطباق آن با میزان تقاضای خرید این محصولات در سال‌های قبل، امکان افزایش تولید با توجه به افزایش حجم معامله محصولات پتروشیمی نسبت به سنوات قبل فراهم شده است.

صادقی‌نیارکی، پیاده‌سازی طرح «افق» (استانداردسازی فاکتور و قیمت) به منظور ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت بهینه تقاضای مواد پتروشیمی و اصلاح سازوکار تخصیص سهمیه مواد پتروشیمی را اقدامات وزارت صنعت برای شفاف‌سازی در فرآیند تولید عنوان کرد.

وی ادامه‌داد: با اجرای اصلاحات انجام شده توسط دفاتر تخصصی وزارتخانه موفق به کنترل رقابت فزاینده مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای واحدهای مصرف‌کننده PVC، BOPP،PP نساجی،PP شیمیایی،PET نساجی و  SBRشدیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، بر رصد مستمر وضعیت آمار تولید واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: مواد اولیه بسیاری از صنایع پایین‌دستی نظیر صنایع‌غذایی، نساجی، کفش، مصنوعات پلاستیکی، رنگ و رزین و غیره وابسته به محصولات پتروشیمی است و اگر سهمیه‌های واحدهای تولیدی به‌طور مستمر توسط سازمان‌های صنعت استانی رصد و نظارت نشود امکان ایجاد فضا برای سوء استفاده و کمبود تصنعی محصولات فراهم خواهد شد .

وی تاکید کرد: استان‌ها باید نسبت به ثبت آمار دقیق تولید توسط واحدهای صنعتی و تایید آن توجه جدی داشته باشند و بر اساس میزان واقعی تولید، سهمیه‌ها اختصاص یابد، همچنین سازمان‌های صنعت استانی و سازمان حمایت باید بر روند تولید بنگاه‌ها پس از خرید محصولات پتروشیمی نظارت مستمر داشته باشند.

صادقی نیارکی افزود: پالایش مستمر میزان آمار تولید بنگاه‌های صنعتی متناسب با میزان خرید محصولات پتروشیمی، علاوه بر ایجاد آرامش در بازار این محصولات منجر به کنترل نوسانات شدید در اثر رقابت فزاینده برای صنایع پایین‌دست مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی می‌شود.

وی در ادامه با مقایسه‌ وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی، افزود: مقایسه هشت ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به ۹۸ حاکی است با اصلاحات انجام شده نه تنها شاهد التهاب در بازار نبودیم بلکه حجم معاملات در بورس از افزایش ۲۶ درصدی برخوردار بوده که نشان از رونق در فضای تولید دارد.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: همچنین با مقایسه امسال با سال ۹۷ که اوج التهابات در بازار بود، شاهد افزایش ۱۰ درصدی حجم معامله و کاهش ۵۵ درصدی تقاضای غیرموثر در بازار بودیم که این اتفاقات در این ایام با وجود افزایش ۲۸۰ درصدی نرخ ارز رخ داده است.

صادقی نیارکی با اشاره به همکاری استان‌ها در ساماندهی وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی، خاطرنشان‌کرد: با مقایسه وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در مقایسه با سال ۹۶ که التهابی در بازار وجود نداشت، نیز شاهد افزایش ۳۳ درصدی حجم معامله و ۱۶درصدی عرضه محصولات در بازار بورس هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با اصلاح سهمیه همه واحدهای صنعتی متناسب با ثبت آمار تولید و اجرای کامل طرح افق (رصد مستمر سهمیه‌ها به صورت سیستمی)، علاوه بر حفظ ثبات در روند عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی، امکان فرصت‌سازی برای واسطه‌گران به حداقل رسیده و تامین مواد اولیه با سرعت بیشتری به دست مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید.

معاون امور صنایع وزارت صنعت در پایان بر لزوم افزایش تولید در محصولات ملتهب از جمله انواع پلی‌پروپیلن‌ها، انواع پلی‌اتیلن ترفتالات‌ها و دی اتیلن هگزانول اشاره کرد و ریشه اصلی نابسامانی توزیع محصولات پتروشیمی را کمبود مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دست برشمرد و تاکید کرد: لازم است برنامه‌ریزی از سوی وزارت نفت بری افزایش تولید این محصولات انجام شود.

وی همچنین نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر عرضه هفتگی محصولات ملتهب را به منظور جلوگیری از ایجاد زمینه‌های واسطه گری خواستار شد.