رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مسئول نرخ‌گذاری بلیت هواپیما است، گفت: از آنجایی که حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه ششم تمدید نشده، قیمت شناور بلیت لغو می‌شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مسئول نرخ‌گذاری بلیت هواپیما است، گفت: از آنجایی که حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه ششم تمدید نشده، قیمت شناور بلیت لغو می‌شود.

درآمد نیوز -محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره انتشار اخبار ضد و نقیض از سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما و لغو آن از سوی وزیر گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یکی از احکام و قوانین این برنامه بود و براساس آن شرایط رقابتی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما تعریف شد. به این معنا که نرخ بلیت هواپیما متناسب با خدماتی که ارایه می‌شود، می‌تواند شناور باشد تا با این سازوکار بین ایرلاین‌ها برای ارتقای کیفیت خدمات رقابت ایجاد شود که نتیجه آن کاهش تاخیرات، نوسازی ناوگان و … باشد.

وی تاکید کرد: اما دیگر این حکم در برنامه ششم وجود ندارد و در آخرین برنامه توسعه‌ای حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تمدید نشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قبل از برنامه پنجم و موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی مسئول نرخ گذاری بلیت هواپیما بود و نرخ گذاری زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شد و پس از برنامه پنجم نرخ شناور اعلام شد. اما در برنامه ششم این حکم تمدید نشد بنابراین متولی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان باید قیمت‌ها را کنترل کند و در این باره با رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگوی تلفنی درخواست کردم به وظیفه نظارت و کنترل قیمت‌ها متعهد باشد.

رضایی‌ کوچی با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرمنصافانه بود، گفت: در حال حاضر فقط ۱۰ درصد مردم امکان خرید بلیت هواپیما را دارند و ۹۰ درصد قدرت خرید بلیت هواپیما را ندارند و با این شرایط نخواهند داشت.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی نسبت به تعیین کف قیمت‌ها اظهار داشت: اگر فرض کنیم مبنا همان حکم برنامه پنجم باشد و بلیت‌ها با قیمت شناور به فروش بروند، وقتی سازمان هواپیمایی کف قیمتی در نظر می‌گیرد یعنی اجازه نمی‌دهد از یک قیتی کمتر به فروش برسد که با توجه به این موضوع شناورسازی قیمت‌ها عملا منتفی است.

رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه دارد که بر قیمت‌ها نظارت و بازار را کنترل کند، افزود: قبول داریم که ۴۰ تا ۴۵ درصد قیمت تمام شده یک صندلی هواپیما به نرخ ارز بستگی دارد اما نباید در این شرایط خاص با افزایش هزینه‌ها جبران زیان‌ها را بر دوش مردم بیندازند. مگر درآمد مردم به یکباره ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که شرکت‌های هواپیمایی قصد افزایش ناگهانی ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشتند.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه دولت برای جبران هزین‌ ها دست در جیب مردم نکند، گفت: در این شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا تردد مردم با اتوبوس امکان‌پذیر نیست چراکه قرار گرفتن در یک محیط بسته در مدت زمان ۷ الی ۸ ساعت احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد از سوی دیگر سیستم ریلی قوی هم وجود ندارد که همه مردم در همه مسیرها بخواهند از آن استفاده کنند.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نتواستند تسهیلات کرونایی که مصوب ستاد ملی کرونا بود را دریافت کنند، گفت: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل بدهی‌ها قبلی و نبود ضمانت‌ها و مشکلات بانکی از این تسهیلات محروم ماندند این در حالی است که اگر محدودیتی برای شرکت‌های هواپیمایی یا سایر شقوق حمل و نقل ایجاد می‌کنیم باید زمینه بهره مندی آنها از تسهیلات و کمک‌های دولتی را فراهم کنیم. افراد بسیار زیادی در شرکت‌های حمل و نقلی مشغول به کار هستند و قرار نیست که هر بار با دست کردن در جیب مردم این مشکلات را به طور مقطعی حل کنیم.