مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر و مدیرعامل گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در سفر به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه از مجتمع پتروشیمی پردیس و پروژه در دست احداث پتروشیمی سبز همت بازدید کردند.

به گزارش درآمد نیوز در این دیدار از بخش‌های مختلف این دو مجموعه از جمله فاز های ۱، ۲ و ۳ پردیس، آزمایشگاه کنترل کیفیت، انبارهای دپوی محصول، مخازن نگهداری آمونیاک، اتاق کنترل، سکوی بارگیری و … بازدید شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر در جمع مدیران این مجتمع ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در زمینه راه‌اندازی سامانه فروش و شفافیت صادرات، افزایش راندمان تولید و توجه به موضوعات ایمنی و نیروی انسانی اظهار داشت: در بازید میدانی از پتروشیمی پردیس انگیزه مضاعفی را در بین همه همکاران مشاهده کردم، از مدیریت این مجموعه و مدیران و همکاران واحدهای مختلف که با تمام توان در حال تلاش و فعالیت بسیار خوبی هستند تقدیر و تشکر می کنم.

دکتر مهدی عبوری، مدیریت ساخت پروژه همت را دارای اهمیت بسیار دانست و تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های زیست محیطی این پروژه که هم در کاهش آلاینده‌ها و هم افزایش میزان تولید و صادرات محصول اوره نقش مهمی دارد باید بین مجموعه پردیس و هلدینگ نفت و گاز پارسیان نسبت به تامین مالی و تسریع در سرعت احداث پروژه اقدام جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به وضعیت بازار جهانی محصولات صادراتی پردیس خواستار برنامه‌ریزی جدی در خصوص توسعه بازار، شناخت حوزه‌های صادراتی جدید و توجه به موضوع ایجاد ظرفیت انبارش و توزیع خارج از مرزهای جغرافیایی شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس نیز با اشاره به عملکرد بی نظیر شرکت در سال مالی گذشته اظهار داشت: براساس بودجه تعریف شده در سال مالی گذشته باید ۶۰۰ میلیون دلار اوره و ۶۸ میلیون دلار آمونیاک صادر می کردیم که با فروش ۸۸۵ میلیون دلاری به رشد ۳۳ درصدی در این حوزه دست یافته ایم.

دکتر سیدمحمدرضا میری لواسانی با اشاره به شرایط بسیار مناسب تولید محصول گفت: به همت تیم فنی و تلاش همکاران عزیزم در واحدهای مختلف عملیاتی برای اولین بار رکورد ۱۷ ساله تولید در پتروشیمی پردیس شکسته شد.

وی ادامه داد: ۸۵ روز قطعی گاز در سه ماهه دوم سال مالی گذشته باعث شد که ما در طول این سه ماه ۵۴ درصد برنامه مان محقق شود، این میزان در سه ماهه دوم به ۸۵ درصد رسید و در سه ماهه سوم به ۱۶۸ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس اذعان کرد: به همت تیم متخصص پتروشیمی پردیس در بخش های مختلف سازمان در شش ماهه دوم سال مالی، تولید بدون هیچ چالشی ادامه پیدا کرد و کسری تولید نیم سال اول جبران شد.

وی کلوخه شدن محصول اوره در حین بارگیری را یکی از معضلات اساسی عنوان کرد و گفت: امسال به همت همکاران بخش خدمات فنی و استفاده از فناوری های روزآمد این موضوع مدیریت شد و در چند ماه اخیر هیچ گزارشی مبنی بر کلوخه شدن اوره نداشته ایم.

دکتر میری لواسانی در خصوص شفاف سازی عملیات فروش صادراتی نیز گفت: در بخش بازرگانی برای دستیابی به شفافیت کامل در فروش های صادراتی، سامانه ای طراحی کردیم که همه مشتریان در آن رجیستر می شوند و به صورت آنلاین به آنها آفر داده می شود، در این سامانه همه اطلاعات مربوط به فروش ثبت می شود و هر ماه می توانیم گزارش های آماری مختلفی از آن داشته باشیم.

وی افزود: همین کار را هم برای عملیات تولید انجام خواهیم داد، در حال طراحی نرم افزاری هستیم که به زودی رونمایی می شود و ریسک های عملیاتی از زمان تزریق گاز به سیستم تا تولید محصول را پایش می کند. این دو نرم افزار همه ریسک هایی که در شرکت داشتیم را به نوعی پوشش خواهند داد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس اذعان کرد: حدود ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان سود پردیس در سال جاری خواهد بود که نسبت به سال گذشته کاهش ۸ درصدی داشته است. دلیل اصلی کاهش سود، کاهش قیمت جهانی اوره از میانگین ۶۰۰ دلار به عملکرد ۳۴۰ دلاری در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ است.

وی با اشاره به جایگاه پتروشیمی پردیس در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس آمار بورس پتروشیمی پردیس با سودآوری ۵۸.۴ درصدی، دومین پتروشیمی کشور است و از لحاظ رتبه صادراتی در شش ماهه اول سال جاری به جایگاه اول ارزآورترین شرکت پتروشیمی کشور رسیده ایم، در حالی که سال گذشته مقام دوم را داشتیم.

دکتر میری لواسانی درخصوص نوآوری های صورت گرفته در پتروشیمی پردیس اظهار داشت: در بخش تحقیق و توسعه برای عملیاتی شدن محصول آنتی کیک تولیدی، از اردیبهشت ماه با یک شرکت دانش بنیان قرارداد بسته ایم و در حال حاضر این محصول در محیطی به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع در استان یزد در حال آزمایش است.