در حال حاضر با آذربایجان برای رزرو و افزایش مبادلات گازی سال آینده مذاکره می کنیم، زیرا خط اتصال صربستان و بلغارستان در سپتامبر۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد.

میهایلوویچ در کنفرانس انرژی در سارایوو گفت: خط اتصال گاز صربستان و بلغارستان در سپتامبر۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد. در حال حاضر نیز با آذربایجان برای رزرو گاز سال آینده در حال گفتگو هستیم.

 به گزارش درآمد نیوز و به نقل از رویترز میهایلوویچ وزیر انرژی و معدن صربستان: اکنون صربستان به طور کامل به گاز روسیه وابسته است، قصد داریم در سال ۲۰۲۳ از آذربایجان با اتصال به شبکه گاز این کشور گاز خریداری کنیم. خط اتصال گاز صربستان و بلغارستان در سپتامبر سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی اشاره داشت: یونان و بلغارستان یک خط لوله گازی را که مدتها به تعویق افتاده بود تکمیل کردند. با این اقدامات وابستگی اروپا به گاز روسیه پایان داده می شود.

میهایلوویچ گفت: «این اتصال شبکه گازی برای ما مانند یک شریان حیاتی است، مهمترین کاری که صربستان در حال حاضر انجام می دهد. اتصال این شریان حیاتی است.

وزیر انرژی صربستان: این خط اتصال گاز از شهر کوموتینی در شمال یونان به استارا زاگورا در بلغارستان و به خط لوله دیگری که گاز آذربایجان را حمل می کند متصل می شود.

وی افزود: پس از تکمیل اتصال بین بلغارستان، صربستان نیز می توانیم LNG را از یونان دریافت کنیم. در ادامه گفت صربستان از سال ۲۰۰۸ بخش گاز و نفت خود را در اختیار شرکت های روسی قرار داده است اما قصد دارد به این وابستگی پایان دهد و به اتحادیه اروپا بپیوندد.

وی بیان داشت: صربستان از سوی کشورهای غربی برای همسویی سیاست خارجی با این اتحادیه و اعمال تحریم ها علیه روسیه تحت فشار قرار گرفته است. اکنون به این نقطه رسیدیم که امنیت انرژی به خطر افتاده است، دولت ما برای حفاظت از انرژی کوتاهی نمی کند.

او گفت: صربستان باید ۱۰ درصد از برق مورد نیاز خود را در طول سال وارد می کند. با شروع فصل سرما واردات برق زمانی گرانترین نرخ سال را دارد به افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در ماه های زمستان می رسد.

میهایلوویچ گفت : صربستان  ۷۰ درصد برق خود را از زغال سنگ تولید می کند، به شرکت برق دولتی EPS کشورمان تاکید شده است برای زمستان سالجاری تا ۴ میلیون تن زغال سنگ مورد نیاز خود را خریداری و ذخیره کند.