در صنایع معدنی یکی از چالش‌های مورد بحث، پسماندها و پسآب‌ها بوده است. امروزه در دنیا این چالش حل و فصل شده و تبدیل به فرصت شده است.

مهندس یوسف جزءپیری، مجری پروژه کارخانجات اسید فسفریک و کودهای شیمیایی فسفاته شرکت ملی صنایع مس ایران در میزگردی که با عنوان چالش‌ها و فرصت‌های توسعه در سومین همایش فلزات غیرآهنی برگزار شد، عنوان کرد: در صنایع معدنی یکی از چالش‌های مورد بحث، پسماندها و پسآب‌ها بوده است. امروزه در دنیا این چالش حل و فصل شده و تبدیل به فرصت شده است.

به گفته او، در فرآیند ذوب به ویژه در مس SO2 تولید می‌شود. از این رو شرکت ملی مس به منظور صیانت از محیط زیست و ممانعت از آلودگی هوا با SO2، سه کارخانه تولید اسید سولفوریک ایجاد کرده که مجموعا ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تن اسید سولفوریک به ظرفیت کشور اضافه شده است. در برنامه های بعدی هم ۴۰۰ هزار تن دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: تولید اسید سولفوریک به عنوان یک محصول اجباری در زنجیره تولید مس برای صیانت از محیط زیست صورت می‌گیرد که بدون آن توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد.
جزء پیری تاکید کرد: صنعت اسید فسفریک بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اسید سولفوریک در دنیا محسوب می‌شود.

مجری طرح کارخانجات اسید فسفریک شرکت مس نحوه استفاده از اسید سولفوریک را در کشورهای مختلف به سه دسته تقسیم کرد و اظهار داشت:  براساس این دسته بندی، در برخی کشورها این اسید به مصرف پایین دستی می‌رسد. در برخی کشورها نیز صنایع مس به ایجاد صنایع پایین‌دستی می‌پردازند و خود به تولید اسید فسفریک و کود روی آورده‌اند. در عین حال در دسته سوم، صادرات این اسید موردتوجه قرار می‌گیرد.

جزءپیری به فرصت‌های تولید اسید سولفوریک در ایران اشاره کرد و گفت: با افزایش میزان تولید اسید سولفوریک در کشور این امکان برای صنایع پایین دستی ایجاد می‌شود که با قیمت مناسب و اطمینان از تولید این محصول بتوانند صنعت خود را توسعه دهند.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین فرصت‌های صادراتی هم وجود دارد ولی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که باید مهیا شود. در عین حال رقابت‌پذیری نیز در این بخش می‌تواند وجود داشته باشد. وقتی تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود رقابت به وجود می آید.

وی به چالش‌های تولید اسیدسولفوریک نیز اشاره و اظهار کرد: مازاد عرضه بر تقاضا موجب مشکلات شده تا درخصوص فروش محصول به وجود بیاید. همچنین محدودیت‌های حمل و نقل و نسبت هزینه حمل به خود اسید چالش‌های بزرگی هستند که باید برطرف شود.