مدیرعامل بانک مسکن طراحی یک نظام جامع بانکی را راهکار مشارکت دیگر بانک‌ها در حوزه مسکن سازی در کشور دانست و گفت: دلیل عدم استقبال بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن این است که اساسا نظام بانکی جامعی برای آنها طراحی و تدوین نشده است.

به گزارش درآمد نیوزبه نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن در نشستی تحت عنوان “اقتصاد مسکن محرک تولید ملی، بایدها و نبایدها”، گفت: بانک‌ها درگیر سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و تسهیلات بلندمدت و ایفای تعهدات خود در قبال مردم هستند، به همین دلیل تمایلی برای مشارکت در حوزه مسکن ندارند.

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه اساسا توجه بانک‌ها به سپرده‌گذاری‌های کوتاه مدت است، گفت: دلیل عدم استقبال بانک‌ها این است که اساسا نظام بانکی جامعی برای آنها طراحی و تدوین نشده است.

حسینی با اشاره به پرداخت وام برای ساخت پروژه‌ها در چهار مرحله گفت: در این بخش نیز بانک‌ها دچار مشکل هستند، زیرا این وام‌ها باید مرحله به مرحله و بر اساس دستورالعمل‌ها و با حضور کارشناسان ارزیابی و پرداخت شود، اما به دلیل پراکندگی‌های زیاد این مهم محقق نمی‌شود.

وی تاکید کرد: از نظر آماری فاصله سایر بانک‌ها با بانک مسکن که به صورت تخصصی در این بخش کار می‌کند بسیار زیاد است.

حسینی با اشاره به اینکه این فاصله به معنای نبود چالش در بانک مسکن نیست، اعلام کرد: بانک مسکن هم با مسائلی مواجه است، اگر بخواهد تسهیلات را در اقساط بلند مدت اعطا کند میزان بازپرداخت بیشتر می‌شود و بعضا پرداخت آن از توان مردم خارج است.

وی ادامه داد: این امر زمانی به نتیجه می‌رسد که سقف درآمدی مردم بالا برود، اما در حال حاضر به دلیل اینکه چرخه اقتصادی درست حرکت نکرده، خود به خود این سیاستگذاری از چرخه خارج می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه بیشتر توجه‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی است، گفت: سهم صنعت طبق قوانین از تخصیص میزان سرمایه‌گذاری ۴۵ درصد، کشاورزی ۱۵ و مسکن ۲۰ درصد است و در نتیجه جایی برای سایر بخش‌ها نمی‌ماند، از این رو بانک‌ها به حضور در بخش صنعت تمایل بیش‌تری دارند.