تهران- درآمدنیوز- مسوول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: امروز طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی این سازمان در بستر توسعه دنبال می‌شود و امسال ۱۰ طرح تحقیقاتی در دست اجرا است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ، «نازنین بدری» افزود: پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار و تکامل فعالیت‌های علوم زمین و کشف ذخایرمعدنی به شمار می‌آید.

وی افزود: یکی از عوامل مهم توسعه در کشورهای پیشرفته، توجه خاص به امر پژوهش است که حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی و اختصاص بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به سرمایه‌گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی گویای این مساله است.

هفته پژوهش امسال از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه بنابر اعلام ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری کشور با شعار پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید، نامگذاری شده است.

 بدری اضافه کرد: نقش پژوهش در توسعه فراگیر و پایدار هر کشور انکارناپذیر بوده و ارتباط مستقیم بین پیشرفت بخش پژوهش و شتاب‌دهی برای توسعه همه جانبه برقرار است.

وی با بیان اینکه با انجام پژوهش‌های اصولی و دقیق به عنوان زیربنای هر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مهم در کشور، می‌توان از هدر رفت منابع مالی و انسانی و همچنین بسیاری از دوباره کاری‌ها جلوگیری کرد، افزود: چنانچه برنامه‌ریزی یا پروژه‌ای در مقیاس بزرگ، فاقد پشتوانه پژوهشی باشد، در اجرا و عملیاتی شدن با مشکل روبه روخواهد شد.

 مسوول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: نخستین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش، شناسایی دقیق موانع و تنگناهای پژوهش و اقدام عملی برای رفع آنهاست که بر همین اساس دستیابی به درک درستی از توانمندی‌ها، امکانات موجود و نیز پی بردن به نقاط قوت و ضعف برنامه‌های پژوهشی در گام نخست ضروری است.

بدری تاکید کرد: آگاهی از موانع پژوهش و مرتفع کردن آنها، شناسایی و بررسی عوامل متعدد تاثیرگذار در امر پژوهش (عوامل مدیریتی، ساختاری، فرایندی و انسانی) به منظور ارتقای کیفی و کمی پروژه‌های تحقیقاتی در سازمان‌ها حائز اهمیت است.

وی پیرامون فعالیت‌های مهم انجام شده در سال ۱۳۹۹ در بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشورگفت: بازتعریف ساختار شورای پژوهش به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت ارتقای کیفی و اعتلای امور پژوهشی سازمان، تعیین و تدوین سیاست­‌ها، خط‌مشی­‌ها، نظارت و ارزیابی برنامه­‌های پژوهش و فناوری و همچنین تدوین آیین‌نامه شورای پژوهش با تکیه بر کاربردی شدن پژوهش‌ها به ویژه در جهت افزایش بازدهی و اثربخشی فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشاف حاکمیتی در کشور بخشی از دستاوردهای این بخش محسوب می شود.

 انجام کلیه امور مربوط به انعقاد تفاهم‌نامه‌های سازمان با مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی مرتبط و ایجـاد بـستر مناسـب جهـت برقـراری ارتبـاط علمی- پژوهشی منسجم با هدف همکاری متقابل برای ارتقاء و پیشبرد موثر درفعالیت‌های زمین شناسی و اکتشاف معدنی، ایجاد زمینه مشــارکت و استفــاده از دانش، نتایج مطالعات، تجارب و خــدمات تخصصی مراکز تحقیقاتی و صنعتی در حوزه فعالیت‌های بنیادین این سازمان، بسترسازی مناسب از طریق تعامل و همکاری دو سویه برای طراحی و اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی و تحقیقاتی، استفاده مطلوب و دوسویه از کلیه امکانات و ظرفیت‌ها برای شتاب بخشیدن به اجرای پروژه‌های بنیادی از دیگر فعالیت‌های این بخش است.

به گزارش ایرنا، امسال تعداد ۱۰ پروژه تحقیقاتی در سطح سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال اجراست و ۱۵ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری هم میان این سازمان  و مجموعه‌های علمی- تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، بنگاه‌های بزرگ صنایع معدنی و برخی دستگاه‌های اجرایی کشور امضا شده است.