تهران – درآمد نیوز – سامانه نیما در هفته سوم آبان ماه (منتهی به ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۹) شاهد عرضه حدود ۷۱۱ میلیون دلار به صورت حواله ارزی بوده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در هفته منتهی به ٢٢ آبان ١٣٩٩، قریب به ٧١١ میلیون دلار به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارزهای مختلف در سامانه نیما عرضه و به فروش رسید که براساس معاملات انجام شده میانگین نرخ موزون معاملات دلاری حدود ٢۴٩۵٠ تومان بوده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا، پیش از این رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تامین ارز واردات شتاب گرفته است.

«عبدالناصر همتی» افزود: با مشورت اتاق بازرگانی و هماهنگی با  وزارت صمت بزودی اقداماتی ویژه ای برای استفاده حداکثری از منابع صادرکنندگان برای تامین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی انجام خواهیم داد.

رییس کل بانک مرکزی، یادآور شد: دلیل افزایش نرخ ارز صدور بخشنامه های متعدد ارزی نبوده است بلکه دلیل آن کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه از صادراتی که برای ما ارزآوری داشته باشد حمایت می‌کنیم، گفت: لذا ما اصلا قصد نداریم که در شرایط فعلی اقتصاد، به صادرکنندگان فشار وارد کنیم و یا آنها را برای رفع تعهد ارزی به قوه قضائیه معرفی کنیم.

عالی ترین مقام بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: مشکلات ناشی از تحریم و اثرات آن بر صادرات را اطلاع دارم و علت کاهش صادرات ما در ۶ ماهه ابتدای سال دقیقا مشخص است و انشاءالله در نیمه دوم سال جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت و انشاء‌الله نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده است و نکته دوم اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بهتر شده است.

بر این اساس و با اهتمام جدی بانک مرکزی در تداوم عرضه ارز به صورت اسکناس و حواله در بازار دوم، پیش بینی می‌شود بازار ارز کشور از ثبات بیشتری برخوردار شود.

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه ۶ میلیارد و ۷۰۸ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است و در صورتی که در ۶ ماه دوم سال جاری میزان عرضه ارز همانند شهریور ماه باشد، تا پایان سال ۹ میلیارد و ۷۶۸ میلیون یورو دیگر ارز حاصل از صادرات به سامانه تزریق خواهد شد که با این حساب میزان عرضه ارز در مجموع سال ۹۹ در نیما به ۱۶ میلیارد و ۴۷۶ میلیون یورو خواهد رسید. این میزان، ۶۸۲ میلیون یورو بیشتر از میزان عرضه ارز در سال ۹۸ است.