با آرام شدن فضای عمومی جامعه و مدیریت مناسب بازارساز دلار در بازار آزاد به کف کانال ۵۰ هزار تومان عقبگرد کرد.

به گزارش درآمد نیوز با آرام شدن فضای عمومی جامعه و مدیریت مناسب بازارساز دلار در بازار آزاد به کف کانال ۵۰ هزار تومان عقبگرد کرد.

 نوسان مقطعی نرخ ارز که از پایان هفته قبل و با مانور برخی رسانه‌ها روی خبر حادثه تروریستی کرمان و تهییج انتظارات شروع شد، در حال فروکش کردن است.

چهارشنبه گذشته برخی افراد و رسانه‌ها با دستاویز قرار دادن خبر شهادت حدود ۱۰۰ تن از هموطنانمان، به آتش نرخ ارز دمیدند و سعی کردند روند نزولی هفته‌های اخیر در بازار را متوقف و معکوس کنند.

آن‌ها ابتدا توانستند یکی دو روز نرخ دلار آزاد را وارد کانال ۵۱ هزار تومان کنند، اما با آرام شدن فضای عمومی جامعه و مدیریت مناسب بازارساز، این حباب هم به سرعت در حال تخلیه است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار فردوسی تهران نشان می‌دهد نرخ دلار غیررسمی که از روز گذشته کانال ۵۱ هزار تومان را از دست داد، در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵) در کف کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است. البته نرخ ۵۰ هزار تومان نیز با استقبال خریداران همراه نمی‌شود و اغلب فعالان بازار ارز با دیده تردید به سمت خرید نگاه می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی از زمان نوسان مقطعی دلار در چهار روز اخیر مکرر هشدار داده‌اند که این نوسانات گذراست و مردم نباید فریب خبرسازی دلالان را بخورند.

حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به اینکه افزایش مقطعی نرخ ارز با وقوع حادثه کرمان را قبلا در زمان شروع جنگ غزه هم داشتیم، گفت: باتوجه به مولفه‌های بنیادی و تسلط بازارساز، این هیجان کوتاه مدت، ادامه‌دار نیست. او معتقد است که قطعا بازار دوباره به ثبات می‌رسد و حتی ممکن است به کمتر از قیمت روز‌های گذشته هم برسد.

هچنین به گفته آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران، افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در روز‌های اخیر مقطعی بوده و به قیمت‌های قبلی خود باز خواهد گشت. او با تأکید بر اینکه شاخص‌ها و مولفه‌های اقتصادی کشور تغییر نکرده که قیمت ارز افزایش یابد، می‌افزاید: برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به دنبال ایجاد جو روانی و افزایش نرخ ارز هستند.

به اعتقاد صاحبنظران، اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در کنار دستان پُر بانک مرکزی، همانطور که بازار ارز را در ۱۰ ماهه سال جاری با یک ثبات کم‌سابقه در ۵ سال گذشته همراه کرده، چشم‌انداز ماه‌های آینده را هم به سمت آرامش و ثبات ترسیم کرده است.