درآمد نیوز -یکی از عضوهای بدن که قابلیت اهدا از فرد زنده را دارد کلیه است، بیماران کلیوی هم که مراحل درمان آن‌ها به دیالیز کشیده شده تمایل دارند این عضو حیاتی را دریافت تا از مشکلات دیالیز رها شوند، حالا فقط باقی می‌ماند که فرذ اهدا کننده و اهدا گیرنده کلیه بتوانند یکدیگر را […]

درآمد نیوز -یکی از عضوهای بدن که قابلیت اهدا از فرد زنده را دارد کلیه است، بیماران کلیوی هم که مراحل درمان آن‌ها به دیالیز کشیده شده تمایل دارند این عضو حیاتی را دریافت تا از مشکلات دیالیز رها شوند، حالا فقط باقی می‌ماند که فرذ اهدا کننده و اهدا گیرنده کلیه بتوانند یکدیگر را پیدا کنند، این کار به‌عهده انجمن‌های حمایت از بیماران کلیوی در استان‌های مختلف است که تلاش می‌کند شرایط اهدای کلیه را تسهیل کند.

آدم ربایی به خاطر فروش اعضای بدن

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در پایان از فروش اعضای بدن بیان کرد: درحال حاضر حتی ما شاهد دزدی آدم ها هستیم چرا که اعضای بدن خریداران خودش را دارد تا وقتی که ذهن آدمی در اقتصاد تغییر نکند اقتصاد هیچ تغییری نخواهد کرد تنها راه مقابله با حل معضل بیکاری و حل مشکلات اقتصادی است.

قیمت اعضای پیوندی بدن

قیمت اعضای بدن در این بازار متفاوت است. جوان بودن، بیماری نداشتن هم می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارد. آنطور که برخی از آگهی‌ها نشان می‌دهد قیمت کلیه ممکن است بین ۸۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان هم به فروش رود.

قیمت کبد هم متفاوت است از ۲۰۰ میلیون تومان تا قیمت‌های بالاتر. قیمت واحد و مشخصی ندارد. معمولا طرفین برای قیمت اعضای بدن به توافق می‌رسند.

افزایش فروش کلیه به دلیل فقر

فروشندگان اعضای بدن تنها به تهران محدود نمی‌شود. برای فروش اعضای بدن از همه شهرهای ایران آگهی می‌دهند. گاهی روی شهری توافق می‌کنند و آنجا معامله را انجام می‌دهند. معامله‌ای که ممکن است سلامتی آنها را به خطر اندازد.

اما مشکلات مالی و فقر آنقدر روی شانه‌های فروشندگان سنگینی می‌کند که قید این احتمال و خطر را می‌زنند. هوشنگ رضوان‌پناه، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان نیز گفت: «به‌دلیل فقر و مشکلات مالی تعداد متقاضیان فروش کلیه افزایش پیدا کرده است.»

خریداران و فروشندگان از روش‌های مختلف همدیگر را پیدا می‌کنند. برخی با چسباندن آگهی روی در و دیوار و برخی هم جلوی بیمارستان‌ها و مراکز. برخی هم با واسطه دوست و آشنا کسی را پیدا می‌کنند. اما چند سالی است که راه‌های ساده‌تر هم پیدا شده. آگهی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و از این راه می‌توانند به راحتی خرید و فروش اعضای بدن را انجام داد.

سهم ۴۰ میلیونی دولت در هدیه ایثار

با وجود این دولت هم طبق قوانین مبلغی را به عنوان هدیه ایثار به فرد اهدا کننده پرداخت می‌کند. بیگلری درباره مبلغ پرداختی دولت می‌گوید: «تا سال ۱۴۰۱ دولت هم به فرد اهدا کننده کلیه یک میلیون تومان پاداش به عنوان هدیه ایثار می‌داد، با پیگیری‌هایی که انجام شد سهم دولت به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت، ضمن اینکه این افراد از سربازی هم معاف می‌شوند، ما پیشنهاد دادیم و اگر موافقت کنند اهدا کننده‌ها در اولویت استخدام هم قرار بگیرند.»

با وجود این همیشه زمزمه‌های خرید و فروش کلیه بیرون از سازوکار انجمن‌ها مطرح بوده است، این‌که گفته می‌شود فرد اهدا کننده با فرد اهدا گیرنده علاوه بر مبالغی که به واسطه انجمن رد و بدل می‌شوند توافقی هم میان خودشان دارند. بیگلری در پاسخ به این ابهام می‌گوید: «یکسری توافقات خارج از انجمن انجام می‌شود، الان دیگر ۸۰ میلیون تومان پولی محسوب نمی‌شود، کسی که کلیه اهدا می‌کند احتمالاً قصد دارد ماشینی بخرد تا با آن بتواند کار کند یا خانه‌ای رهن و اجاره کند، برای همین با ۸۰ میلیون تومان کلیه نمی‌دهد، لذا اهداکننده و اهدا گیرنده خودشان یکسری توافقاتی خارج از انجمن انجام می‌دهند و ما به آن ورود نمی‌کنیم.»

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه درباره مبلغ توافقات خارج از انجمن میان فرد اهدا کننده و اهدا گیرنده کلیه بیان می‌کند: «در شهری مثل کرمانشاه شنیده‌ام بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون توافق می‌کنند، اما قطعاً در شهرهای بزرگتر بیشتر است. ما دخالتی در قیمت‌ها نداریم، تعهد ما درباره آن ۸۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومانی است که گفتم.»

بیگلری در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکار اهدای کلیه به‌نحوی است که فرد اهدا کننده و اهدا گیرنده یکدیگر را می‌شناسند می‌گوید: «بله این افراد برای انجام یکسری آزمایش‌ها و مشاوره‌ها یکدیگر را می‌شناسند.»