تهران- درآمدنیوز- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: قالی‌بافی جزو مشاغل سخت و طاقت‌فرسا طبقه‌بندی شده و مطابق تفاهم‌نامه منعقد شده با بیمه‌، قالی‌بافان‌ با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه می‌توانند بازنشست شوند.

“فرح‌ناز رافع” امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و صنعت بیمه در روز گذشته، افزود: پوشش بیمه تکمیلی درمانی قالی‌بافان از طریق شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان حامی قالی‌بافان ایرانی در روز گذشته تفاهم شد.

وی خاطرنشان‌کرد: قالی‌بافانی که پیش از این تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند نیز می‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

رافع ادامه‌داد: همچنین موضوع بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی قالی‌بافان برای محافظت از اموال آنان و فرش‌های دستبافی که در منازل بافته می‌شود، بیمه حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و برف، بیمه سرقت و حتی نوسانات برقی که ممکن است منجر به آسیب رسانی به لوازم دیجیتالی قالی‌بافان شود، تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه، همچنین پرداخت اقساطی و ماهانه حق بیمه برای قالی‌بافان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان‌کرد: علاوه بر آن، موضوع تضمین تولیدات صادرکنندگان فرش دستباف، کمک‌های معیشتی و پرداخت سرمایه در گردش به قالی‌بافان با حمایت و مشارکت بیمه ایران و بانک قرض‌الحسنه مهر در دستور کار است و به زودی جزئیات حمایت‌ها در قالب بسته‌ای اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، روز گذشته (دوشنبه) در راستای توسعه فرهنگ بیمه در عرصه صنعت فرش دستباف و ایجاد بستر مناسب تولید بر اساس نیاز بازار و حمایت از قالی‌بافان، فعالان و شاغلان در عرصه این هنر- صنعت، تفاهم‌نامه بین مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی بیمه ایران به امضا رسید.

مطابق آمارها تا پایان خرداد ماه امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ نفر قالیباف در کشور فعالیت داشتند و تعداد شاغلان حرفه‌های وابسته به آن ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر است.

اکنون ۱۰۳ مجتمع قالی‌بافی، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز، ۱۳۶ تعاونی روستایی، یک‌هزار و ۹۲۳ تعاونی ثبت شده شهری و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.