سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: حدود ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی ماهانه در کشور انجام می شود که بازرسی های ما از مرز نشان می دهد که شاید یک میلیون جوجه توسط کولبران قاچاق شود.

 درآمد نیوز – حسن نیری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در هر حوزه‌ای باید از میزان نیاز، تولید و عرضه اطلاعات شفافی داشته باشیم، اظهار داشت: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای پیشگیری از موضوع قاچاق باید این حداقل اطلاعات و برآوردهای دستگاه‌های تخصصی را داشته باشیم که متأسفانه در برخی از موارد این اطلاعات از سوی دستگاه‌های ذیربط همچون جهاد کشاورزی در اختیار ما قرار نگرفت. یکی از دلایل عدم ارائه اطلاعات، این بود که وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات خاصی در این رابطه ندارد که بخواهد آن را در اختیار ما قرار دهد.

وی با اشاره اینکه اردیبهشت سال ۹۹ نامه‌ای به معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی زدیم و موضوع تخم مرغ را پیگیری کردیم، افزود: وقتی پیش بینی می‌شود که احتمال قاچاق وجود دارد باید برای آن بخش تدبیری اندیشیده شود از این رو به وزارت جهاد اعلام کردیم اگر می‌خواهید، می‌توانیم تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق را برای حوزه تخم مرغ اجرا کنیم تا حمل و نقل تخم مرغ با ضابطه و آئین نامه باشد؛ اما هنوز هیچ خبری به ما نداده اند.

وی ادامه داد: حتی وزارت صمت به وزارت جهاد اعلام کرد که برای رهگیری تخم مرغ‌ها باید اطلاعات تولید و فروش و … را داشته باشیم اما در این بخش هم خبری نشد.

نیری با بیان اینکه اصلاح فرایندهای اقتصادی، پیشگیری از قاچاق را تسهیل می‌کند، گفت: ۱۴ فروردین امسال وزیر جهاد مکاتبه‌ای با ستاد مبنی بر احتمال قاچاق هدفمند تخم مرغ نطفه دار انجام داد؛ ۳ روز بعد ستاد مکاتبه‌ای با معاونت امور دامی وزارت جهاد انجام داد تا اطلاعات مربوط به ممنوعیت، وجود و عدم وجود سامانه برای جا به جایی کالاها و به طور کلی تمامی اطلاعات مربوط به این بخش را به ما اعلام کنند؛ اما در هر صورت وزارت جهاد کارهایش را به درستی انجام نداد. وقتی قرار بر تحویل هزار جوجه است و در نهایت به مرغدار ۶۰۰ جوجه می‌رسد، وزارت جهاد و ناظر این حوزه نباید پیگیری کند که این ۴۰۰ جوجه در حمل و نقل به کجا رفته است؟

وی افزود: حدود ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی ماهانه در کشور انجام می‌شود که بازرسی‌های ما از مرز نشان می‌دهد که شاید یک میلیون جوجه توسط کولبران قاچاق شود زیرا به صورت کانتینری نمی‌توان جوجه را قاچاق کرد.

نیری گفت: ارز ترجیحی یکی از عوامل اصلی قاچاق است.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر جهادکشاورزی اخیراً علت گرانی جوجه یکروزه را قاچاق آن به خارج از کشور اعلام کرده بود؛ اما مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مسئولان درباره قاچاق جوجه آدرس غلط می‌دهند، گفت: گرانی مرغ بدلیل احتکار مرغ منجمد توسط واسطه‌هاست و ربطی به قاچاق جوجه یکروزه ندارد.

وزیر جهادکشاورزی هم اواخر هفته گذشته از موضع اولیه خود عقب نشینی و اعلام کرد میزان قاچاق خیلی بالا نبود.

  • منبع خبر : مهر