شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند.

درآمد نیوز -شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند.

این شورا خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل شده است.

این قطعنامه با مخالف چین و روسیه روبرو شد.

قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند.

۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند.

این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود.

۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود.

قطعنامه شورای حکام به معنی تحریم دوباره نیست

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص قطعنامه شورای حکام به خبرنگار ما گفت: این قطعنامه به منزله تحریم های ایران نیست چرا که شورای حکام این قطعنامه را تحویل شورای امنیت می کند و در آنجا تصمیم نهایی گرفته می شود. با توجه به اینکه روسیه و چین و چند کشور دیگر رای مبتنی داده اند  اما ۳۰ کشور رای موافق داده است اما این دلیل نمی شود تا تحریم ها اجرایی شود با توجه به اینکه به رفتار ایران هم بستگی دارد منافع ملی یا منافع سیاسی در جریان باشد تا ایران به مسیر بین المللی برگردیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید به این نکته اشاره کنم که شریعتمداری کیهان خط مشی دولت ها را تعیین می کنند اعلام کرده است که انرژی هسته ای مهم است با توجه به اینکه بعداز صحبت های شریعتمداری دولت تصمیم گرفت تا برخی از دوربین های انرژی های اتمی را بردارند تا مکانسیم ماشه اجرایی شود  مکانیسم ماشه همان کارهایی است که ایران در قبال کشورها انجام میدهد.

تحریم های جدید میتواند تحریم هوایی و دریایی باشد

این دیپلمات سابق در ادامه از قطعنامه های قبلی گفت: قطعنامه های قبلی به تحریم ها ختم شد و ایران دو جانبه اقتصاد را باخت چرا که تحریم های امریکا از یک سو و از سوی دیگر شورای امنیت بود اما این امر منافع ایران را به خطر خواهند انداخت و این سری می تواند تحریم های هوایی و دریایی باشد چرا که این امر باعث می شود تا جنگ نرم ایجاد کرده است.

بابک زنجانی ها ظهور خواهند کرد

وی راه مقابله کوپنی را بد دانست و  اظهارداشت: کوپن در زمان جنگ جوابگو بوده است که نفت ما بفروش میرساندیم اما در حال حاضر ایران نمی تواند نفت بفروشدبنابراین این راه به جز اینکه قاچاق را بیشتر خواهد کرد.

فریدون مجلسی درخصوص ایجاد بابک زنجانی ها گفت: همین امر باعث می شود تا بابک زنجانی ها ایجاد شود در این شرایط تجارت سری انجام خواهد شد بنابراین قاچاقچی سود خواهد برد و درحال حاضر که جنگ اقتصادی است این بهترین راه است همانطور که بابک زنجانی گفته است بسیج اقتصادی است باید در شرایط تحریم ها منتظر این رفتارها باشد این دور زدن تحریم ها باشیم.

  • نویسنده : محمدرضا آذین