قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر محدودیت عرضه کشورهای تولیدکننده بزرگ و خوش بینی به احیای تقاضا برای سوخت، صعود کرد و به بالاترین حد در ۱۳ ماه اخیر رسید.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل ۴۸ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۶۱ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس با ۴۵ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۵۸ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین حد خود از ژانویه سال ۲۰۲۰ تاکنون رسیده اند. قیمت ماه آتی هر دو قرارداد روز سه شنبه برای هفتمین روز متوالی افزایش یافت که طولانیترین روند افزایشی از ژانویه سال ۲۰۱۹ به این طرف است.

کاهش یکجانبه عرضه از سوی عربستان سعودی در ماههای فوریه و مارس علاوه بر کاهش تولیدی که اوپک و متحدانش اعمال می کنند، عرضه در بازارها را محدود کرده و به متعادل شدن بازارهای جهانی انجامیده است.

سرمایه گذاران همچنین به بهبود تقاضا پس از واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹ امید بسته اند. دلار ضعیفتر هم به تقویت قیمت کالاها کمک کرده است.

استفن اینس، استراتژیست ارشد جهانی در شرکت اکسی کورپ در این باره گفت: پیشرفته بررسی بسته کمک مالی کرونایی آمریکا و خوش بینی به توزیع و تاثیر واکسنها در ادامه سال ۲۰۲۱ و افت اندک ارزش دلار به این دیدگاه که احیای تقاضا در پیش است، کمک کرده است هر چند که اخبار گوناگونی درباره تاثیر واکسنهای فعلی بر نوع ویروس شناسایی شده در آفریقای جنوبی وجود دارد. با این حال وی هشدار داد نمودارهای فنی نشان می دهند هر دو قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در وضعیت بیش خرید قرار گرفته اند و خاطرنشان کرد اگرچه در سطوح قیمت فعلی اندکی محتاط هستم اما دورنمای میان مدت و بلندمدت تقاضا مطلوب است و می توان تمایل به نگاه کردن ورای ابهامات کوتاه مدتی که برای نفت وجود دارد را درک کرد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا هستند. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت و بنزین آمریکا هفته گذشته رشد کرده و ذخایر سوختهایی نظیر دیزل و نفت کوره کاهش داشته است.

انتهای پیام