نظام مالیاتی در ایران هیچ گاه نتوانسته برای دولت ها و حاکمیت تکیه گاه محکمی برای درآمد باشد. اقتصاد متکی بر نفت دولت ها را بر آن داشت که کمتر به سمت مالیات برای داشتن درآمد گام بردارند. نفت سرمایه کلی است که همواره برای خلق درآمد توسط دولت ها استفاده شده در حالی که این ذخایر زیرزمینی ثروتی محدود بوده که انوسان در قیمت و میزان فروش ان دلهره ای دائمی برای تامین بودجه بوده و هست.

درآمد نیوز-گروه اقتصادی؛ نظام مالیاتی در ایران هیچ گاه نتوانسته برای دولت ها و حاکمیت تکیه گاه محکمی برای درآمد باشد. اقتصاد متکی بر نفت دولت ها را بر آن داشت که کمتر به سمت مالیات برای داشتن درآمد گام بردارند. نفت سرمایه کلی است که همواره برای خلق درآمد توسط دولت ها استفاده شده در حالی که این ذخایر زیرزمینی ثروتی محدود بوده که انوسان در قیمت و میزان فروش ان دلهره ای دائمی برای تامین بودجه بوده و هست.

مالیات در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه درامدی پایدار محسوب می شود که علاوه بر ایجاد عدالت اجتماعی می تواند از بسیاری از تخلفات اقتصادی چون پولشویی جلوگیری کند. در این کشورها فرار مالیاتی به همان اندازه بد و دور از ذهن است که سرقت و یا قتل! طی دو دهه اخیر دولت ها همواره خبر از رونمایی از یک سامانه مالیاتی داده اند که تاکنون خبری از این سامانه نبوده است.

طی این سال ها کارمندان و همه کسانی که به نوعی از بخش خصوصی، دولتی و یا نیمه دولتی حقوقد دریافت می کنند، هر ماه مالیاتی را به عنوان مالیات بر درآمد، پرداخت می کنند در حالی که بسیاری از صاحبان کسب و کار و یا افرادی با درآمدهای بسیار بالا یا مالیات را بر اساس عدالت پرداخت نکرده و یا اصولا مالیات نمی پردازند از این جهت عدالت مالیاتی برقرار نبوده و این مساله نارضایتی هایی را به همراه دارد.

اکنون دولت سیزدهم در نظر دارد با اجرای قانون «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان»بتواند فرهنگ مالیاتی دهی را در ایران برقرار و هم با ایجاد درامد پایدار کسری های بودجه هرساله دولت را رفع و در عین حال عدالت اجتماعی را برقرار کند.

راه اندازی سامانه مودیان سبب شفافیت مالیاتی می شود

در این خصوص، یک نماینده مجلس یازدهم در گفت گو با خبرنگار ما می گوید: اصناف و افراد با درآمد بالا فرار مالیاتی زیادی دارند. اگر  پایانه هایی مانند همین سامانه مودیان بتواند مقابل این فرارها بیایستد و درآمد انها را شفاف کند، قطعا به نفع سازمان امور مالیاتی، مردم و  کشور است.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در ایجاد شفافیت مالی گفت: روش مورد تاکید قانون و  آنچه سازمان امور مالیاتی  در حال تلاش است تا به وسیله آن از فرار مالیاتی جلوگیری و درآمد دولت را از این طریق افزایش دهد، راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی است.

نماینده مردم رشت ادامه داد: امسال مجلس در بودجه درآمد مالیاتی دولت را ۱۰۰ درصد افزایش داده و بر این اساس دولت در سال جاری باید حدود ۶۰۰ هزار میلیارد درآمد مالیاتی داشته باشد.

این نماینده مجلس معتقد است، با توجه به اینکه در شرایط فعلی اقتصادی دولت نمی تواند پایه های مالیاتی را افزایش دهد در نتیجه باید گستردگی پایه های مالیاتی را در دستور کار خود قرار دهند.

متاسفانه هنوز زیرساخت های اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان فراهم نشده

مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران  با بیان اینکه اگر زیر ساخت این قانون محیا و فراهم شود این قانون در جهت شفاف سازی اقتصاد کشور می کند ،عنوان کرد: تا زیرساخت های تحول نظام مالیاتی فراهم نشود، اقتصاد های زیر زمینی جلوی دیدگان همگان قرار خواهد گرفت.

مشاور‌ امورمالیاتی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه پایانه فروشگاهی طرح مدعیان مالیاتی یکی از قانون هایی است که در سال ۹۸در مجلس شورای اسلامی تصویب شد،عنوان کرد: در آن مجلس به دولت  ۱۸ماه زمان داد که زیر ساخت اجرای این قانون را فراهم و تامین کند .

محمد رضا جعفریان با بیان اینکه امروز بالغ بر یک سال است که از مهلت تعیین شده توسط مجلس می گذارد،عنوان کرد:متاسفانه به دلایل متعدد زیر ساخت اجرای این قانون تاکنون ایجاد ومحیا نشده است.

وی با بیان اینکه اگر زیر ساخت این قانون محیا و فراهم شود این قانون در جهت شفاف سازی اقتصاد کشور حرکت خواهد کرد،عنوان کرد:لذا اقتصاد های زیر زمینی جلوی دیدگان همگان قرار خواهد گرفت.

مشاور‌مالیاتی اتاق اصناف ایران  گفت: برخی از صاحبنظران اقتصادی ومالیاتی ادعا می کنند  که  سالانه بالغ بر صد هزار میلیارد تومان  فرار مالیاتی رخ می دهد،که با اجرای این روش دیگر فرار مالیاتی  وجود نخواهد داشت.

جعفریان با بیان اینکه  برای این قانون  مشوق ها و ضمانت های خوبی در نظر گرفته شده است ،اذعان کرد:از مجوع قوانین این طرح قانون بسیار مدون و‌خوبی طراحی و تدوین شده است.

وی ضمن لزوم آموزش و تدوین مدعیان مالیاتی برای اجرای این طرح،اذعان کرد:  در همین استا در حال حاضرمالیات دستگاه کارت خوان بر اساس بند میم جدول  ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰  درآینده نه چندان دور عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم بود در ابتدا با آموزش و اطلاع رسانی مدعیان طرح را شفاف کرده و آنها را نسبت به مفاد آن آگاه می کردیم،عنوان کرد:این امر سبب می شد که مقاوت و واکنش مدعیان کمتر و با دولت همراه شوند.