برخی از پرستاران از خانواده و فرزندانشان گذشتند. ما از نرم جهانی در داشتن پرستار پائین‌تر هستیم.

رییس جمهور گفت: دوران هشت سال جنگ تحمیلی دوران آزمایش بزرگی برای ملت ما بود که کار بزرگی انجام شد.

به گزارش درآمد نیوز رییس جمهور عصر امروز در آئین گرامیداشت روز پرستار با تبریک این روز، گفت: چه الگویی بالاتر از دُخت امیرالمومنین (ع) داریم، که در آن شرایط روز کربلا، از امام سجاد (ع) هم پرستاری می‌کرد.

وی ادامه داد: در روزهای دفاع مقدس، بیمارستان‌های ما از خط مقدم ده کیلومتر بیشتر قاصله نداشت و جراحان ما که داوطلب بودند در کنار جراحیشان بمب و موشک می‌خورد.

رییس جمهور گفت: آن فداکاری که پزشکان و پرستاران ما در میدان جنگ داشتند را می‌شود به صحرای کربلا و مشقت حضرت زینب کبری (س) تشبیه کرد. پرستاری، سرپرستی و سخن گفتن حضرت زینب کبری (س) همه کنار هم بود و در جمهوری اسلامی هم پرستاران رهرو راه ایشان هستند..

  • وی با اشاره به آیه لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا در قرآن بیان داشت: دوران هشت سال جنگ تحمیلی دوران آزمایش بزرگی برای ملت ما بود که کار بزرگی انجام شد. داوطلب بودن خیلی مهم است. 

وی افزود: یکی از موارد آزمایش‌ ما همین دوران جنگ تحمیلی اقتصادی است. ما سه سال است که در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم و بار بسیار سنگینی بر دوش ما است. کدام کشور است که در محاصره کامل باشد و بتواند زندگی مردم را به‌صورت حداقل و نه حداکثر، اداره کند. شما الان می‌بینید در کشور ما نه قحطی و بلاست و نه برای هر ماده غذایی صف‌های طولانی است. حتی  در دوران کرونا که در برخی کشورهای پیشرفته هم روزهای اول صف طولانی وجود داشت، ولی در کشور ما بحمدالله نبود. ممکن بود دو- سه روزی ما مشکلی داشته باشیم ولی بعد همه چیز به وفور در اختیار مردم قرار داشت.

رییس جمهور گفت: موضوع کرونا یک آزمایش برای متخصصین،مردم و پزشکان ما بود و حتی پایان آن هم برای ما روشن نیست. ما هنوز وسط راه هستیم. انصافا نمره خوب گرفتند و وجدان عمومی مردم (در مقابل آنها) تواضع می‌کنند. حتما در این ده ماه گذشته منزلت اینها بالاتر رفته است و مردم دیدند که در زمان خطر پرستاران و پزشکان فرار نکردند.

وی تصریح کرد: گاهی برخی از پرستاران از خانواده و فرزندانشان گذشتند. ما از نرم جهانی در داشتن پرستار پائین‌تر هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه پزشکی ما در دنیا سربلند است، بیان داشت: پرستاران و پزشکان ما، مورد اعتماد ایرانی‌‌ها و غیر ایرانی‌ها هستند و معلوم می‌شود امتحان خود را پس داده اند. کسی نبود که بگوید ما تخت نداریم و برو خانه ما به شما اطلاع می‌دهیم در حالی که در برخی کشورهای دنیا این اتفاق رخ می‌داد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: افتخار می‌کنم فردی در اروپا زندگی می‌کند و موقع عمل جراحی به ایران می آید.

وی بیان داشت: اینکه می‌گوئیم زینب کبری (س) ( الگوی پرستاران هست) برای این است که جان خودش را هم برای عزیزانش فعال می‌کند. یکی از وعده‌های من طرح تحول سلامت بود. یادتان هست که در ابتدای دولت وقتی کسی می‌خواست برود بیمارستان باید میرفت دمپایی و ملحفه می‌خرید و با یک کیسه باید می‌رفت و بستری می‌شد.

روحانی افزود: منتقدان و آن‌ها که با دولت خوب نبودند هم نتوانستند کار بزرگ طرح تحول سلامت را منکر شوند، حتی مردم از شوق دم بیمارستان گریه می‌کردند از اینکه صورتحساب‌شان اینقدر پایین شده چون ۲۰ میلیون برای پرداخت آماده می‌کردند اما حسابداری مبلغ کمی از آن‌ها می‌گرفت.

رییس جمهور با اشاره به بیمه سلامت اظهار داشت: در این بیمه پولی پرداخت نمی‌کنند. من واقعا خوشحالم که در ما‌ه‌های اخیر با وزیر نیرو و نفت صحبت کردیم که ۳۰ درصداز مصرف کنندگان گاز، برق و آب مجانی شود. در درمان هم هزینه‌ها خیلی کم شده است. 

وی با بیان اینکه پزشک؛ حکیم هم هست و با یک جمله به بیمار خود آرامش می‌دهد، تصریح کرد: اینکه مجوز ۳۰ هزار استخدام داده شده است کمی دست پرستاران را باز می‌کند. یک نقاهتگاه بعد از بیمارستان نیاز است لذا گاهی باید اقدامات توانبخشی انجام شود. ما یک مراکز مراقبتی در کنار بیمارستان‌ها نیاز داریم.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت الکترونیکی کردن برخی خدمات پرستاری گفت: ما در دوران دولت طی هفت سال گذشته، شرکت‌های دانش بنیان را چند برابر کردیم.

روحانی گفت: با وجود همه سختی‌ها، در کشور قحطی و صف طولانی کالا وجود ندارد.