شیراز- درآمدنیوز- وزیر راه و شهرسازی گفت: مجوز تامین مالی ۲ پروژه مهم راه‌آهن و آزادراه شیراز – بوشهر از محل بازار سرمایه اخذ شد.

به گزارش دریافتی روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، محمد اسلامی، در جریان بازدید از بزرگراه فیروزآباد – جم، با اشاره به اینکه پروژه‌های آزاد راهی نیاز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و غیر دولتی دارد افزود: ظرف یک و نیم سال گذشته، تامین مالی افزون بر ۲۱ پروژه از بازار سرمایه را پیگیری کردیم که راه‌آهن و آزادراه شیراز – بوشهر از آن جمله هستند.
وی، بزرگراه فیروزآباد – جم را از پروژه‌های مهم استان فارس، بوشهر و منطقه ویژه انرژی (عسلویه) دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه مطالعات بخش زیادی از این محور تکمیل نشده، برای شروع عملیات اجرایی بزرگراهی آماده نیست و حداقل بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بخش‌هایی از این پروژه به طول حدود ۴۵ کیلومتر هم‌ اینک در دست اجراست که بخش زیادی از آن تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید و مابقی آن را تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهیم رساند.
وی گفت: با توجه به اینکه ایمن‌سازی این محور در اولویت است با حضور استانداران استان‌های فارس و بوشهر مقرر شد سه اقدام را دنبال کنیم که مقرر شد در ابتدا ایمن سازی بخش‌هایی از این محور که به دلیل وضعیت زمین شناسی و بارش‌های شدید اخیر، آسیب‌های جدی به آنها وارد شده، انجام شود به همین سبب هم اکنون این محور توسط پیمانکار در دست ترمیم است.
اسلامی افزود: نکته دوم ایجاد باند سبقت در گردنه‌های موجود است تا بتوانیم ایمنی این گردنه‌ها را به حداکثر برسانیم.
وی اضافه کرد: در یک و نیم سال گذشته نیز با همکاری استانداران و نمایندگان استان‌های فارس و بوشهر اقداماتی انجام شده تا منابع مالی مورد نیاز این پروژه به جز منابع عمرانی را با تضمین دولت و از طریق اخذ وام تامین شود تا بتوانیم قرارداد جدید منعقد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی، همچنین در بازدید از محور فراشبند هم گفت: این محور مطالبه بحق مردم است که ۳۴ کیلومتر آن احداث شده و ۲۰ کیلومتر نیز نیاز به لایه دوم آسفالت دارد که در حالی که پروژه در حال آماده شدن بود با توجه به ایجاد ۲ حفره عظیم که پدیده‌ای بسیار کم نظیر در ایران و جهان است، مطالعات در این زمینه مجددا انجام گرفته است.
اسلامی بیان داشت: به دنبال این هستیم که بتوانیم با ابزارهای دقیق حرکت حفره را اندازه‌گیری و رفتار مصالح سنگی این نقطه را با یک مانیتورینگ (نظارت تصویری) ۲۴ ساعته بررسی کنیم.
وی ادامه داد: اگر با تمهیداتی که انجام شده مجددا فرو نشست اتفاق بیفتد از مطالعاتی که پیشتر در محور دیگری انجام شده و پُر هزینه است استفاده خواهیم کرد تا مردم از راه ایمن بهره‌مند شوند.