موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از مهمترین کلید واژه‌ها است، اما تاکنون به این موضوع کلیدی آنچنان که باید بنا به دلایل مختلف همچون کمبود نقدینگی، توجه ویژه‌ای نشده و این در حالیست که از سوی مدیران شهری و مسئولان مربوطه بارها بر الزام اقدامی موثر برای نوسازی حمل و نقل عمومی تأکید می‌شود.

درآمد نیوز – موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از مهمترین کلید واژه‌ها است، اما تاکنون به این موضوع کلیدی آنچنان که باید بنا به دلایل مختلف همچون کمبود نقدینگی، توجه ویژه‌ای نشده و این در حالیست که از سوی مدیران شهری و مسئولان مربوطه بارها بر الزام اقدامی موثر برای نوسازی حمل و نقل عمومی تأکید می‌شود.

درآمد نیوز -حسین قیدر/ مسئله ایمنی حمل و نقل عمومی همچون وجود کافی و به اندازه وسایل حمل و نقل عمومی در تهران مهم شده است و امروزه  داشتن وسایل نقلیه عمومی ایمن و راه های ایمن برای تردد، به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شده است. داشتن حمل و نقل ایمن در کنار فراوانی وسایل حمل و نقل عمومی یک مطالبه عمومی است و مسئله راه ایمن نیز برای مردم دغدغه شده است.

تقریبا همگان می دانند که ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران، فرسوده و مستهلک شده و چنانچه مسئولان چه در سطح خرد یا کلان،  اقدامی موثر برای نوسازی بخش عمومی انجام ندهند، ممکن است پیامدهای پیچیده‌ای را شاهد باشیم.

طبق آمارهای تجمیعی، تهران از کمبود اتوبوس، واگن مترو و تاکسی نو رنج می برد؛ بگونه ای که در حاضر تعداد اتوبوس های فعال در تهران حدود ۲۰۰۰ دستگاه است و این در حالی است که شبکه اتوبوسرانی تهران برای پوشش هر چه بهتر سفر درون شهری به ۹ تا ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد. شبکه متروی تهران نیز در حال حاضر برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها به ۱۵۰۰ دستگاه واگن احتیاج دارد، اما باتوجه به افزایش تعداد خطوط مترو و ایستگاه برای ۱۰ سال آینده باید ۴۴۳۰ دستگاه واگن ، وارد خطوط متروشود

فرسودگی شبکه تاکسیرانی نیز از هیچ کس پوشیده نیست و این در حالی است که با بالا رفتن سن ناوگان حمل و نقل عمومی، از میزان ایمن بودن آنها کاسته می شود و این دغدغه نیز به مسئله کمبود ناوگان ایجاد شده است هرچند که مدیران وعده های مختلفی در خصوص بهبود شرایط می دهند؛ اما باید دید به چه میزان این وعده ها محقق می‌شود.

ضرورت توجه به سن فرسودگی خودروها

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه باید سن فرسودگی خودرو‌ها مورد توجه قرار بگیرد، گفت: تامین خودروهای ایمن دغدغه امروز مجلس، شهرداری و وزارت کشور است در این بین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از مباحثی بود که قوه مقننه در زمان بودجه بندی به آن ورود جدی داشت و اعتبارات مناسبی را برای این مهم مد نظر قرار داد.

اقبال شاکری در خصوص روز ایمنی و فرسودگی حمل و نقل عمومی کشور، گفت: ایمنی خودروهای شخصی و عمومی یک اصل مهم است که نقش پررنگی در سلامتی عموم جامعه دارد، با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای خودروسازان در تلاش هستند تا خودروی ایمن در حد استانداردها در اختیار متقاضیان قرار دهند.

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه باید سن فرسودگی خودرو‌ها مورد توجه قرار بگیرد، افزود:استاندارد خودروهای داخلی تا حدودی قابل قبول است اما باید به سن فرسودگی‌ها آنها نیز توجه ویژه‌ای شود، این مسئله تنها محدود به خودروهای شخصی نیست بلکه باید در ناوگان حمل و نقل عمومی از مترو گرفته تا اتوبوس و بی آرتی، نیز مد نظر قرار بگیرد.

شاکری با تاکید به سن فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: مسئولان و متولیان امر باید تلاش کنند ناوگان حمل و نقل عمومی از سن فرسودگی عبور نکند، چرا که خسارات آن از آلودگی هوا گرفته تا تصادفات جاده ای و تاخیر حرکت قطار مترو همگی به امنیت عموم جامعه ضربه خواهد زد، با تمام این تفاسیر بطور خلاصه می‌توان گفت، امنیت حمل و نقل عمومی همان امنیت شهروندان جامعه است.

توجه مجلس به ناوگان حمل و نقل عمومی

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: تامین خودروهای ایمن دغدغه امروز مجلس، شهرداری و وزارت کشور است در این بین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از مباحثی بود که قوه مقننه در زمان بودجه بندی به آن ورود جدی داشت و اعتبارات مناسبی را برای این مهم مد نظر قرار داد که تلاش شد علاوه بر اعتبارات مناسب در بودجه از مولد سازی دارایی و اعتبارات بدست آمده و از فروش آن برای نوسازی آنها بهره بگیریم.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب در مورد همراهی و همکاری ۳ قوا با یکدیگر، یادآور شد: بارها مقام معظم رهبری به همکاری قوای سه گانه در حل مشکلات تاکید داشتند امیدواریم مسئله نوسازی حمل و نقل عمومی که به قیمت جان شهروندان تمام می‌شود مد نظر قرار بگیرد.

خلاءهای حوزه حمل و نقل عمومی رفع شود

شاکری با بیان اینکه روز ایمنی حمل و نقل عمومی فرصتی برای یادآوری و جبران خلاء‌های این حوزه است، تاکید کرد: اعتباراتی که برای جایگزینی ناوگان حمل و نقل فرسوده در نظر گرفته شده است باید در جای خود هزینه شود،این هزینه کرد به نوعی بازگشت سرمایه در حوزه سلامت جامعه است، بر همین اساس باید تمام تلاش خود را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل انبوه درون شهری و برون شهری بکار بگیریم.

وی در ادامه اظهار داشت: در تمام دنیا صنعت حمل و نقل یکی از صنایع جذاب به ویژه در حوزه ریلی(مترو و راه آهن)محسوب می‌شود که ورود بخش خصوصی نه تنها موجب توسعه یافتگی آن می‌شود بلکه از جذابیت خاصی نیز برخوردار هستند، باید اطمینان خاطر را در مورد بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی را مهیا کنیم تا بخش خصوصی با اطمینان در این حوزه ورود داشته باشد

نوسازی حمل و نقل عمومی باید در اولویت نخست متولیان امر قرار بگیرد

نماینده مردم در مجلس یازدهم، در ادامه یادآور شد: کمیسیون عمران طی جلساتی که با رئیس سازمان شهرداری و وزیر راه و شهرسازی برگزار کردند مسئله نوسازی حمل و نقل عمومی را مورد رسیدگی قرار داده‌اند، اگر نوسازی حمل و نقل عمومی در اولویت نخست متولیان امر قرار بگیرد و مسیر برای ورود بخش خصوصی هموار شود، مجلس در این راستا آمادگی کامل دارد تا موانع موجود را از مسیر بخش خصوصی بردارد.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: فرسودگی حمل و نقل عمومی چه در بخش دولتی چه خصوصی هر دو مشمول اعمال قانون خواهند شد، به فرض مثال طبق قانون می‌توان وسائل حمل و نقل دودزا را متوقف و جریمه کرد، در نظر گرفتن سن ناوگان حمل و نقل عمومی هم به نوعی اعمال قانون محسوب می‌شوند، اگر کمبودی در حوزه حمل و نقل عمومی شاهد هستیم بخشی از آن به تحریم ظالمانه آمریکا بازمی گردد، باید برای جبران این خلاء ها از مسیرهای دیگری بهره گرفت؛ متاسفانه کشورهایی نظیر آمریکا که دم از حقوق بشر می‌زنند خودشان این حقوق را زیر پا می‌گذارند، زمانی که دارو برای کشوری تحریم شود بی تردید حمل و نقل عمومی جای خود دارد اما ورود بخش خصوصی می تواند راهگشا باشد.