صادرات موتور توسعه اقتصادی است و اگر به دنبال رونق تولید هستیم مسیر و راه آن از گذرگاه صادرات عبور می کند.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از شاتا، علی اکبر کریمی در نشست هم اندیشی برنامه‌های توسعه صادرات کشور که با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس، انجمن ها، تشکل ها و فعالان اقتصادی برگزار شد،با بیان این مطلب، افزود: صادرات موتور توسعه اقتصادی است و اگر به دنبال رونق تولید هستیم مسیر و راه آن از گذرگاه صادرات عبور می کند.

ضرورت نگاه و رویکرد جدید به حوزه صادرات

وی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه و رویکرد جدید به حوزه صادرات، تصریح کرد: نگاه سنتی به حوزه صادرات باید تغییر کند، رویکرد درست و صحیح به صادرات در شرایط موجود راهگشاست.

باید به صادرات نگاه راهبردی و بلندمدت داشت

رئیس کمیسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی صادرات را عامل قدرت ملی دانست و ادامه داد: باید به صادرات نگاه راهبردی و بلندمدت داشت و این نگاه که صادرات از مازاد تولید باید انجام شود باید تغییر کند.

سهم کشورمان از صادرات دنیا باید ارتقا یابد

کریمی با تاکید بر این نکته که سهم کشورمان از صادرات دنیا باید ارتقا یابد گفت: ظرفیت ها، پتانسیل ها و توانمندی های لازم برای این افزایش وجود دارد، فقط باید نوع نگاهمان تغییر یابد.

به سمت صادرات کالاهای مختص بازارهای هدف برویم

وی با بیان اینکه باید به سمت صادرات کالاهای مختص بازارهای هدف برویم، تاکید کرد: به عنوان نمونه کشور چین این رویکرد را در دستور کار قرار داده و ارزش افزوده بالایی را برای خود جمع آوری کرده است.

به دنبال منابع دائمی مالی برای مشوق‌ها هستیم

رئیس کمیسیون توسعه صادرات با تاکید بر اینکه به دنبال مشوق های صادراتی بیشتر هستیم، گفت: می‌خواهیم مشوق‌های صادراتی منبع دائمی مالی به غیر از منابع دولتی داشته باشند.

کریمی همچنین صدور بخشنامه های خلق الساعه را از مشکلات صادرات دانست و افزود:این بخشنامه ها فرصت واکنش به صادر کنندگان را نمی دهد و نباید در هر اتفاقی صادرات قربانی شود.

گفتنی است در این نشست با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس، تشکلها و انجمنها و فعالان اقتصادی برنامه‌های توسعه صادرات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.