شیراز – درآمد نیوز – معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه سالانه ۲۴ هزار مگاوات برق در سامانه های تولید سرما در کشور ما مصرف می شود گفت: این میزان معادل مصرف چهار کشور افغانستان ، ارمنستان ، آذربایجان و ازبکستان در نقطه اوج است ، هوشمند سازی مصرف برق در این دستگاه‌های سرما ساز می تواند صرفه جویی بزرگی به همراه داشته باشد.

همایون حائری روز سه شنبه در آیین رونمایی از سامانه هوشمند سازی بارهای مصرف برق در شیراز افزود: اگر بتوانیم مصرف وسایل سرمایشی را در تابستان هوشمند سازیم و مدیریت کنیم معادل ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صرفه جویی شده است ، در حالیکه برای تولید هر مگاوات برق حدود ۷۰۰ یورو سرمایه گذاری می شود ، مدیریت این میزان برق دستاورد بزرگی است که با یک برنامه ریزی قابل دستیابی است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه گفت: متاسفانه مصرف وسایل سرمایشی در جامعه ما بسیار بی رویه است ، در برخی از استان ها بر اساساظهارات شهروندان این مناطق مردم تابستان را زیر پتو و زمستان را بدون پتو می خوابند ، این به معنی استفاده بی رویه از وسایل سرمایشی در فصل تابستان است ، هوشمند سازی مصرف برق در این وسایل میتواند گام مهمی در جهت بهینه سازی مصرف برق باشد.
حائری در ادامه با طرح این پرسش که  چرا باید وسایل سرما ساز در برخی از ادارات دولتی ۲۴ ساعته روشن باشد ؟ گفت: با بکار گیری سامانه هوشمند سازی مصرف برق در وسایل سرما ساز و کولر ها از این پس شرکت های توزیع می توانند از راه دور و با استفاده نرم افزار مبتنی بر وب برق  این وسایل در ادارات پر مصرف را قطع کنند ، این موضوع در حال بررسی و برنامه ریزی است و در گام نخست در شررکت های توزیع استان ها به کار گرفته می شود .
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در گام نخست تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه هوشمند ساز مصرف برق به کارخانه تولید سخت افزار و نرم افزار هوشمند ساز در شیراز سفارش داده می شود گفت: پرهیز از اسراف بزرگترین و بهترین کاری است که میتوان برای بهینه سازی مصرف برق انجام داد.
حائری با تاکید بر اینکه نرم افزار و سخت افزار هوشمند سازی مصرف برق باید به تولید انبوه برسد گفت: این دانش باید به عنوان نقطه عطفی قلمداد شود که میتواند تحول در صرفه جویی مصرف برق ایجاد کند، ما در تولید انرژی پاک باد و خورشید محدودیت هایی داریم اما در بهینه سازی مصرف برق با این سامانه هوشمند ساز محدودیتی نداریم، با این سامانه و با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان جلوی اسراف در مصرف برق را گرفت و امید است بتوانیم تا اوایل سال اینده در همه شرکت های توزیع برق کشور این سامانه را فعال نماییم.

احمد رضا خسروی مدیر عامل شرکت توزیع برق استان فارس نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران با برشمردن مزایای استفاده از سامانه هوشمند سازی مصرف برق در مسایل سرمایشی گفت: نرم افزار و سخت افزار این سامانه به سفارش شرکت توزیع برق استان فارس از سوی کارخانجات مخابراتی ایران در شیراز طراحی و ساخته شده است.
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان فارس با بیان اینکه اکنون ۱۱ شرکت و موسسه در استان فارس از این سامانه استفاده می کنند افزود: همه مشترکان برق در ادارات و موسسات و حتی مشترکان خانگی میتوانند از این سامانه مبتنی بر وب استفاده کنند و کنترل وسایل سرمایشی و گرمایشی را از راه دور در دست گیرند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.
خسروی ادامه داد : امکان کنترل دستگاههای سرما ساز کولرها و اسپیلت ها  از هر مکانی ، امکان تعریف زمانبندی ۲۴ ساعته و فرمان پذیری سامانه ، توانمندی کنترل دمای محیط از راه دور ، امکان تعریف الگوی عملکرد برای اسپیلیت ها و امکان تعریف گروهی برای مجموعه ای از دستگاهها از جمله قابلیت های این سامانه است که طراحی واجرای آن در شیراز انجام شده است.