تهران- درآمدنیوز- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بخش خصوصی در پیشبرد اهداف اقتصادی و لزوم انتقال برخی از مسوولیت‌ها به این بخش، گفت: گام دوم تفویض اختیارات به خانه های صنعت و معدن اجرایی خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» در نشست هم‌اندیشی با روسا و دبیران خانه‌های صنعت و معدن استان‌های کشور، یکی از موضوع های مهم در چارچوب راهبری حوزه صنعت را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فعالان آن حوزه برشمرد.

وی گفت:سیاست وزارت صنعت در زمینه همراه سازی افراد ذی‌نفع در فرآیندهای تصمیم‌گیری، استفاده بهینه از ظرفیت تشکل‌ها با توجه به اختیاراتی که قانون در اختیار ما قرار داده، در دستور کار قرار گرفت.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، الگوی مورد استفاده در تفویض اختیارات به بخش خصوصی و تشکل‌ها را یک الگوی مناسب و قابل اتکا توصیف کرد.

زرندی ضمن تاکید بر اختیارات قانونی وزارت صنعت در واگذاری برخی از اختیارات به تشکل‌ها، تصریح کرد: گام نخست تفویض اختیارات، هفت مسوولیت از جمله کارشناسی صدور جواز تاسیس،کارشناسی ستاد تسهیل برگزاری همایش صنعت و معدن و غیره واگذار شد و در گام دوم، با توجه به ارزیابی عملکرد این واحدها در اجرای گام نخست و بررسی کارشناسی شرایط و محدودیت‌های موجود، تفویض اختیارات اجرا خواهد شد.

وی، حمایت از خانه‌های صنعت در چارچوب رسیدن به جایگاه و استفاده کامل از ظرفیت همه تشکل‌ها تاکید کرد و افزود: اکنون خانه‌های صنعت یکی از ارکان تصمیم‌گیری در این حوزه به شمار می‌آیند و این موضوع به معنی افزایش انتظارات و توقعات از آنهاست، بنابراین تقویت این بخش لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، اعتماد به بخش خصوصی را لازمه اجرای تفویض اختیارات عنوان و تصریح‌کرد: وزارت صنعت به دنبال استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌هاست، اما برای این‌کار نیاز به تقویت خانه‌های صنعت و انجمن‌هاست.

زرندی ایجاد یک تعامل قوی بین خانه‌های صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، استانداری و سازمان صنعت در هر استان را عامل موثری در تقویت تولید و پیشبرد اهداف اقتصادی برشمرد.

وی گفت: برای یک واحد صنفی کوچک گذراندن یک دوره آموزش الزامی است، اما در صنعت برای گرفتن یک جواز چند میلیاردی آموزشی به آنان داده نمی‌شود و این کمبود را خانه های صنعت می‌توانند برای سرمایه‌گذاران جدید پرکنند.

به گزارش ایرنا، رییس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در بهمن ماه امسال در شهرکرد گفته بود: بخش تولید نیازمند آرامش و همراهی بیش از پیش بخش دولتی است و اقدام های قابل توجهی تاکنون انجام گرفته و امید می‌رود در ادامه نیز این همراهی تقویت شود.

به گفته وی، امروز صنعتگران و تولیدکنندگان کشور نیاز به تسهیلات بانکی ندارند، زیرا این تسهیلات با نرخ سود بالا، پیامدی جز ضربه زدن به صنعت کشور ندارد.

رییس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران تصریح کرد: تعریف ما از همراهی دولت با بخش خصوصی این است که بخش‌های مختلف از جمله دارایی، مالیات و گمرک با حمایت‌های خود به بخش تولید و صنعت آرامش دهند.