ناحیه قلقله در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان سقز و در شمال غرب استان کردستان واقع شده و این ناحیه از دیدگاه زمین شناسی عمومی بخشی از زون دگرگونه سنندج – سیرجان است.

پایگاه خبری درآمد نیوز -ناحیه قلقله در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان سقز و در شمال غرب استان کردستان واقع شده و این ناحیه از دیدگاه زمین شناسی عمومی بخشی از زون دگرگونه سنندج – سیرجان است.

اکتشاف ماده معدنی در محدوده قلقله از سال های ۷۳ تا ۷۴ توسط سازمان زمین‌شناسی آغاز و سال ۸۷ این اکتشافات تکمیل و ذخیره ۷.۳ میلیون تُنی طلای خالص در آنجا محرز شد.

عملیات اجرایی بهره برداری از معدن طلای قلقله سقز هفتم دی سال ۹۶ با حضور علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.

معدن طلای قلقله کلید توسعه سقز است

در مراسم کلنگ زنی این طرح، اعلام شد سال ۹۷ عملیات اجرایی کارخانه استحصال طلا از این معدن آغاز می شود و حال بعد از گذشت بیش از ۵ سال از کلنگ زنی این معدن هنوز خبری از ساخت کارخانه نیست.

دلیل اصلی اجرا نشدن وعده مذکور عدم صدور مجوز زیست محیطی آن توسط سازمان محیط زیست عنوان شده است که نگرانی هایی در ارتباط با آلودگی سد چراغ ویس سقز در نتیجه استحصال طلا به استفاده از سیانور دارد.

بهنام میرزایی، رئیس اداره صنعت و معدن سقز اظهار کرد: راه اندازی کارخانه استحصال طلای مازوجدار موجب رونق اقتصادی و ایجاد شغل در سطح شهرستان می شود.

وی افزود: بعد از مخالفت وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست با راه اندازی کارخانه در بالای کاسه سد چراغ ویس، موضوع با شرکت های متخصص در این زمینه برای کار مطالعاتی بیشتر واگذار شد که در نهایت با مطالعات صورت گرفته بهترین مکان که کمترین آسیب های زیست محیطی پدید آورد همین مکان کنونی که در روستای مازوجدار است مورد تایید قرار گرفت.

رئیس اداره صنعت و معدن سقز، در ادامه عنوان کرد: با توجه به نگرانی به حق مردم روستای مازوجدار، با ورود فرماندار سقز به موضوع و دعوت از مجری پروژه‌ از تهران، مدیران کل صنعت و معدن،حفاظت محیط زیست و اداره امور آب استان به توضیح پیامدها و شیوه کار از جمله استفاده از سیستم های به روز دنیا در واحد فرآوری کارخانه و بحث احتمال بسیار کم نشتی در حد صفر پرداختند که در نهایت مردم روستای مازوجدار به اقناع رسیدند.

به گفته وی، مردم روستا در ادامه مطالباتی داشته اند که از جمله می توان به اولویت مردم برای جذب نیرو، آسفالت جاده خاکی روستا و مشارکت شرکت توسعه معادن طلای استان کردستان به عنوان مجری پروژه در انجام مدرسه سازی و یا هر گونه کار عام المنفعه مورد نیاز روستا اشاره کرد.

میرزایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات بسیار ارزنده که با همکاری شستا قرار است در آینده نه چندان دور انجام شود انتقال دفتر مرکزی شرکت از تهران به سقز است که از محاسن آن می توان عنوان کرد که این شرکت هر چقدر درآمد داشته باشد قستمی از آن به عنوان مالیات عاید این شهر می شود.

وی تاکید کرد: از طرف شرکت پرداختی انجام نشده زیرا هیچ گونه برداشتی صورت نگرفته و احداث کارخانه فعلا در مرحله مطالعاتی و آزمایش خاک قرار دارد که بعد از این مرحله انشالله به زودی شاهد کلنگ زنی احداث کارخانه خواهیم بود.

میرزایی در پایان اعلام کرد که فعلا مجوز بهره برداری ازمعدن تا ۱۰ سال به شرکت داده شده است و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته استخراج سالانه۲۰۰هزار تن سنگ طلا که عیار آن ۱/۲گرم در تن می باشد در نتیجه می تواند سالانه ۲۴۰کیلو طلای خالص تولید کند.