پس از نزدیک به یک‌ماه بلاتکلیفی دبیرخانه شورایعالی که البته بر همگان روشن است که در این بیست و چند روز چه اتفاقات و اهتمام‌هایی، در چه راستایی که مصروف نشد؛ اما با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای «حجت‌اله عبدالملکی» به سمت دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب گردید.

درآمد نیوز – شنبه شب، ۱۴آبان‌ماه جاری، پس از نزدیک به یک‌ماه بلاتکلیفی دبیرخانه شورایعالی که البته بر همگان روشن است که در این بیست و چند روز چه اتفاقات و اهتمام‌هایی، در چه راستایی که مصروف نشد؛ اما با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای «حجت‌اله عبدالملکی» به سمت دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب گردید.

گروه اقتصادی – آذین / این انتصاب به دلایل متعدد، جای بسی خوشحالی و امیدواری برای اهالی مناطق آزاد دارد؛ چراکه با شناخت نسبی که از روحیه و رویه کاری حجت‌اله عبدالملکی طی چندماه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسب شده است، این امید می‌رود‌ که ایشان بتواند در شرایط بغرنج کنونی، یاری‌گر مناطق آزاد باشند و این توانایی دیده می‌شود که قادر به جلوگیری از تعدی‌های غیرقانونی که از سوی برخی اشخاص و جناح‌ها بر قوانین مترتب بر مناطق آزاد صورت می‌گیرد، باشند.

اما موضوع حائز اهمیت که نگارنده را بر آن داشت تا این متن را به رشته تحریر درآورد، موارد و موضوعات مورد‌انتظار آقای وزیر اقتصاد از دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بود که با مطالعه حکم جناب عبدالملکی، ضمن تعجب بی‌حد و اندازه، دقایقی خنده، همراه با تاسف را برای مخاطبین به ارمغان آورد.

وعده های بی عمل دبیرجدید شورای عالی در وزارت خانه کار و رفاه اجتماعی

اول به این خاطر که هر چند آقای عبدالملکی در تحقق وعدۀ ایجاد شغل با یک میلیون تومان ناکام ماند اما خود او بی‌کار نماند کما این که می‌بینیم بعد از کناره‌گیری از وزارت کار و تعاون و رفاه که بیشتر به برکناری و عزل می مانست، حالا دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژۀ اقتصادی شده و اگر آن ادعاهای توهّمی برای دیگران شغل و کار نشد دست‌کم برای خود ایشان خوش‌یُمن بوده است.

مناطق آزاد را همانند وزارت کار آباد کنید

  دوم به این سبب که او به عنوان یکی از مخالفان مناطق آزاد شناخته می‌شد و حتی نقل شده که باید از دست مناطق آزاد، آزاد شد. هر چند این که فردی را که به موضوعی باور ندارد برای همان کار انتخاب کنند قبلا هم از آقای رییسی سر زده کما این که کسانی مأمور احیای برجام شده‌اند که سال ها منتقد برجام بودند. البته برای آن که این تناقض به چشم نیاید تدبیری اندیشیدند و به جای برجام می‌گویند رفع تحریم‌ها و ثمرۀ کارشان هم پیش چشم همه است. در این فقره هم می توانند به فکر نام جدید باشند و مثلا بگویند مناطق آزاد اما نه خیلی هم آزاد!

   سوم به این سبب که سابقه وزارت کار به هیچ کار دبیری مناطق آزاد نمی‌آید چون ماهیت وزارت کار، کارگری است و مبتنی بر قانون کار حال آن که ماهیت مناطق آزاد غیر‌کارگری است و قانون کار اساسا در مناطق ویژه و آزاد اجرا نمی‌شود و اصطلاحا آزاد از قانون کار است. با این حساب اگر یک اصول‌گرای منتقد کنکور را هم پیدا کنند و به ریاست سازمان سنجش بگمارند و مسؤول برگزاری کنکورها شود این مجموعه کامل و نور علی نور می‌شود.

  چهارم این که همین پارسال و در مهر ۱۴۰۰ برخی از این مأموریت‌ها به آقای سعید محمد محول شد و معلوم نشد که انجام داده یا نه و چرا عین همان کلمات در حکم جدید هم تکرار شده است!

  اگر انجام شده چرا برای دبیر جدید تکرار می‌کنند و اگر نشده مگر دولت‌مردان سابق را به «ترک فعل» متهم نمی‌کردند و نمی‌گفتند هم فعل مهم است هم ترک فعل و اگر اساساْ شدنی نبوده چرا دوباره برای دبیر جدید همان متن را نوشته‌اند؟

حکم سردار محمد ارتقای مناطق آزاد بود اما دبیر جدید می تواند یا نه؟

 در حکم پارسال این مأموریت‌ها را برای سردار سعید محمد تعیین کرده بودند:

   ۱. تقویت جذابیت‌های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت مالیاتی و گمرکی

۲. ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد

۳. استقرار گمرک در درب‌های خروجی مناطق آزاد و اتصال به سامانه‌های حاکمیتی.

۴. تمرکز بر کیفیت (نه گسترش کمی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند (۱۱)  سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به ویژه در خصوص مناطق آزاد جدید.

۵. رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه‌گذاری خارجی و مشترک.

۶. نظارت بر عملکرد مدیران مناطق و شفافیت عملکردی و مالی برای سازمان منطقه.

۷. اصلاح نظام درآمدی سازمان‌های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی.

۸. تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی‌ها با اجرای ماده (۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه.

۹. کوچک‌سازی و چابک سازی دبیرخانه

۱۰. نقش آفرینی و توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت 

حکم جالب وزیر اقتصاد برای دبیر جدید مناطق آزاد

وزیر اقتصاد در متن این حکم آورده است:

با توجه به اهداف تحول‌گرایی اقتصادی و محوریت تولید ملی و برون‌گرایی، از جنابعالی انتظار می‌رود هماهنگ با این وزارتخانه، درخصوص راهبردهای زیر تمام توان خود را مصروف فرمایید.

– تقویت جذابیت‌های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت مالیاتی و گمرکی.

– ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد.

– استقرار گمرک در درب‌های خروجی مناطق آزاد و اتصال به سامانه‌های حاکمیتی.

– تمر‌کز بر کیفیت (نه گسترش کمی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند‌(۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در خصوص مناطق آزاد جدید.

– رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه‌گذاری خارجی و مشترک.

– نظارت بر عملکرد مدیران مناطق و شفافیت عملکردی و مالی برای سازمان منطقه.

– اصلاح نظام درآمدی سازمان‌های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی.

– تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی‌ها با اجرای ماده‌(۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌‌های توسعه.

– کوچک‌سازی و چابک‌سازی دبیرخانه.

– نقش‌آفرینی و توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت.

جناب آقای خاندوزی؛ بینی و بین‌الله هنگام نگارش این متن و بیان موضوعات مورد‌انتظارتان از دبیر جدید، خودتان مسرور و مشعوف نشدید؟! واقعا در خلوت خودتان قهقهه نزدید؟! لحظه‌ای فکر نکردید متن این حکم قرار است رسانه‌ای شود و مخاطبین جنابعالی در مناطق آزاد ممکن از شدت خنده، قالب تهی کنند؟!

دولت رییسی با جابه جایی مدیران مشکلش حل نخواهد شد

  • نویسنده : محمدرضا آذین
  • منبع خبر : پول و ارز