رضا اردکانیان در اختتامیه چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق که با حضور علا احمد الجبوری طی دیروز و امروز برگزار شد، اظهار داشت: دیدارهای بسیار سودمندی در راستای منافع دو کشور طی این دور روز برگزار شد کمیته‌های فنی در بخش‌های مختلف تجارت، خدمات فنی مهندسی و مسائل مختلف مورد علاقه دو کشور در بخش دولتی و خصوصی تشکیل شد.

وزیر نیرو اظهار داشت: پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برای پشتیبانی از بخش خصوصی دو کشور مورد حمایت واقع شد که امیدواریم مسیر خود را طی کند.

به گزارش درآمد نیوز ، رضا اردکانیان در اختتامیه چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق که با حضور علا احمد الجبوری طی دیروز و امروز برگزار شد، اظهار داشت: دیدارهای بسیار سودمندی در راستای منافع دو کشور طی این دور روز برگزار شد کمیته‌های فنی در بخش‌های مختلف تجارت، خدمات فنی مهندسی و مسائل مختلف مورد علاقه دو کشور در بخش دولتی و خصوصی تشکیل شد.

وی افزود: بخش دولتی و خصوصی دو کشور طی دو روز گذشته همکاری نزدیکی داشتند و سند تفاهم اجلاس چهارم آماده امضا شد.

وزیر نیرو تصریح کرد:‌ در سند یاد شده به مسائل مختلف دو کشور اشاره شد و ترتیبات لازم مورد توافق قرار گرفت.

توافق در تسریع اطلاع‌رسانی محدودیت صادرات و واردات

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم تولیدکنندگان و تجار در دو سوی مرز این بود که نسبت به صادرات کالا به ویژه محصولات فصلی اگر محدودیتی وجود دارد در زمان مناسب اطلاع حاصل شود یعنی به گونه‌ای نباشد که در نقطه مرزی از تفاهم  جدید مطلع شوند. به عبارت دیگر یک ماه قبل در خصوص واردات و صادرات به بازرگانان دو طرف اطلاعات لازم داده شود.

تشکیل کمیته مشترک بازرگانی و صنعتی

اردکانیان در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌های مشترک دو طرف تصریح کرد: کمیته مشترک بازرگانی، کمیته مشترک صنعتی، کمیته مالی مطالبات شرکت‌های ایرانی به زودی برای پیگیری تشکیل می‌شود.

وزیر نیرو همچنین گفت: همکاری آبی دو کشور به زودی در کمیته مربوطه و با دعوت از وزیر منابع آبی عراق جلسه خواهد داشت.

حمایت از تشکیل صندوق مشترک

وی تاکید کرد: پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برای پشتیبانی از بخش خصوصی دو کشور مورد حمایت واقع شد که امیدواریم مسیر خود را طی کند.

درخواست برای افزایش عبور هواپیما از آسمان ایران

وی با اشاره به پیشنهادات دو کشور گفت: ایران پیشنهاد کریدور حمل و نقل دریایی و طرف عراقی درخواست افزایش عبور هواپیماهای عراق از آسمان ایران را داشت که توافقات مناسبی برای بررسی صورت گرفت.

تاسیس یک شعبه از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق

وی همچنین به بررسی مسائل فناوری اطلاعات اشاره و تصریح کرد: مسائل همکاری علمی به ویژه پزشکی توافق صورت گرفت و قرار شد شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق تاسیس شود.

وی گفت: برای همه سرفصل‌های مورد بحث بخش خصوصی دو کشور چارچوب مناسب تدوین شد.

مقام عالی وزارت نیرو ابراز امیدواری کرد: کمیته پیگیری تصمیمات که باید سه ماهه جلسات را برگزار کند هر چه زودتر در تهران و بغداد تشکیل و تدارک نحوه پیگیری اجرای تصمیمات دیده می‌شود.

پیشنهاد برای بازسازی صنعت برق عراق

وی در ادامه به موضوع قراردادهای دو کشور در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: در موضوع انرژی دو قرارداد صادرات برق و گاز به عراق داریم البته پیشنهادات متعددی هم برای مشارکت در بازسازی صنعت برق عراق ارائه شده و قراردادهای آن از سوی ایران به وزارت برق عراق داده شده و منتظر نهایی شدن آن از سوی مقامات مربوطه این کشور هستیم.

وزیر نیروی کشورمان تاکید کرد:‌ سعی بر این است که با توجه به مجموع شرایط و مقرراتی که داریم به قراردادها پایبند بمانیم البته باید همه شرایط را باهم سنجید.

توافق دو هفته قبل با مقامات بانکی و برق عراق

وی تصریح کرد: دو هفته قبل توافقات خوبی در سفر به بغداد با وزارت برق عراق و مقامات بانکی این کشور صورت گرفت که شاهد حرکت در جهت اجرای توافقات هستیم.

وی یادآور شد: یادداشت تفاهم این اجلاس هم موارد متعددی که هم دال بر توسعه همکاری در زمینه انرژی است گنجانده شده که امیدواریم به اجرا برسد.

زمینه‌سازی برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی

اردکانیان در ادامه درباره تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری گفت: اصل موضوع همکاری اقتصادی کشورها به تحرک و توسعه فعالیت بخش خصوصی دو کشور وابسته است عراق یک کشور در حال توسعه است که زمینه‌های متعددی برای اجرای طرح‌های عمرانی دارد البته ظرفیت‌های وسیعی در این کشور وجود دارد که خودشان می‌توانند در اجرای طرح‌های توسعه‌ای مشارکت داشته باشند.

اردکانیان ادامه داد: شرکت‌های پیمانکاری و مهندسین مشاور متعددی از ایران در عراق فعال هستند و همکاری خوبی با عراق دارند.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توضیح داد: ایده‌ای که ما پیشنهاد دادیم مورد توافق قرار گرفت، این صندوق برای حمایت از بخش خصوصی دو کشور است البته ترتیبات آن باید توسط مسئولین ذیربط بررسی شود اما در هر حال شروع خوبی است و نقطه دلگرم‌کننده‌ای برای بخش خصوصی دو کشور است که می‌توانند با مشارکت خودشان و دولت‌ها در شکل‌گیری و تقویت آ‌ن نقش ایفا کنند ضمن اینکه پشتوانه خوبی برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها داشته باشند.

ایجاد شاخه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق


وی ادامه داد: در زمینه فناوری اطلاعات و همچنین مسائل مربوط به همکاری‌های علمی بویژه در شاخه پزشکی توافق‌های خوبی صورت گرفت که از جمله آن‌ها تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق است.
اردکانیان اظهار داشت: در همه سرفصل‌هایی که هیئت عالی رتبه عراقی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی با همتایان خود در جمهوری اسلامی ایران مورد بحث داشتند نیز چارچوب‌های مناسبی تدوین شد.
وی افزود: امیدواریم کمیته پیگیری این تصمیمات که باید سه ماهه جلسات خود را در تهران و بغداد برگزار کند، هر چه زودتر تدارک نحوه پیگیری اجرای تصمیمات را داشته باشند.

وی در ادامه از سفرای دو کشور برای پشتیبانی و حمایت در تشکیل و پیشبرد جلسات و پیگیری متعاقب تصمیمات امروز قدردانی کرد و افزود: دبیران کمیسیون مشترک اقتصاد در وزارت تجارت عراق و وزارت نیروی ایران و همکاران بخش بین الملل برای نهایی کردن سند ساعات زیادی را صرف کردند ما بعد از شش سال موفق شدیم این اجلاس را برگزار کنیم که نشان از حسن نیت و مساعدت دو طرف برای پیشبرد مسائل است.

تنظیم سند اجلاس چهارم در راستای تامین منافع ایران و عراق است


“علا احمد الجبوری” وزیر تجارت عراق در ادامه جلسه امضای سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با حضور هیئت بلند پایه‌ای از عراق و همکاران ایرانی برای رفع موانع و مشکلات موجود با موفقیت برگزار شد.

وی اضافه کرد: هیئت بلند پایه عراقی نظرات کارشناسی خوبی در زمینه تجارت و اقتصاد برای حل موانع موجود با کشور ایران ارائه دادند که از این پیشنهادات نیز استفاده کردیم.

رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با بیان اینکه سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک در راستای تامین منافع ایران و عراق تنظیم و امضا شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم دو کشور با امضای این سند در جهت حل و برطرف کردن مشکلات موجود قدم بردارند.

به گفته وی، شیوع بیماری کرونا در کشور عراق یکی از مسائلی است که اقتصاد این کشور را درگیر مشکلات کرده است.

در ادامه اردکانیان در حاشیه چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اجلاس بعد از شش سال در حالی برگزار شد که مسئولیت کمیسیون مشترک تنها سه ماه است که به وزارت نیروی ایران محول شده است. در این سه ماه اصلی‌ترین کار ما این بود که با علا الجبوری از وزارت تجارت عراق که اخیرا مسئولیت این کمیسیون را از سمت عراق عهده‌دار است به توافق برای برگزاری برسیم که در سفر دو هفته پیش بنده به بغداد این موضوع قطعی شد و تدارک لازم دیده شد و هیات عالیرتبه با حضور بیش از ۵۰ نفر از مسئولین دولتی و خصوصی عراق در جلسه حضور یافتند که در جنبه‌های مختلفی بحث شد و تصمیمات خوبی گرفته شد.