مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان گفت: شیوه تربیت فرزندان و مشاهده سبک زندگی درست در خانواده، تاثیر زیادی در ایجاد حس تعهد پذیری و تمایل جوانان به ازدواج دارد.

 به گزارش درآمد نیوز، مریم نجابتیان مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تمایل جوانان به ازدواج گفت: در حال حاضر گاهی شاهدیم که خود جوان انگیزه‌ای برای ازدواج ندارد و ما باید دلیل این کم شدن انگیزه را بررسی کنیم. متأسفانه بخشی از قشر جوان پس از پایان تحصیل، کسب شغل و به دست آوردن آمادگی نسبی برای ازدواج باز هم اهداف دیگری در زندگی دارد و ازدواج چندان اولویت او نیست.

وی افزود: نمی‌توان دلیل اصلی این کم شدن انگیزه را ناشی از مشکلات اقتصادی دانست بلکه بخشی از علل کم شدن انگیزه ازدواج به دلیل ایجاد بدبینی میان جوانان نسبت به ازدواج و کاهش تعهد و مسئولیت پذیری است. یکی از مهم‌ترین علل افول حس تعهد و مسئولیت پذیری نسل جوان نسبت به نسل‌های گذشته نیز ناشی از تربیت خانوادگی است.

تأثیر مقایسه زندگی دیگران در کاهش امید به آینده

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: به علاوه مسئله دیگری که در حال حاضر تأثیر روانی و اخلاقی بر تمایل جوانان به ازدواج دارد، موضوع چشم و هم چشمی است. این امر آسیب زیادی به بنیاد خانواده میزند به طوری که تجملات ازدواج و چشم و هم چشمی‌های ابتدای زندگی منجر به بالا رفتن توقعات جوانان، مقایسه زندگی خود با زندگی دیگران و عدم رضایت از زندگی فعلی می‌شود.

نجابتیان ادامه داد: تمامی این موارد در نهایت منجر به کاهش تمایل جوانان به ازدواج خواهد شد. این در حالی است که جوانان باید بدانند که ساختن زندگی نیاز به تلاش دارد و نباید با مقایسه زندگی خود با دیگران از زندگی ناامید شوند.

خانواده مهم‌ترین عامل انتقال سبک زندگی درست به جوانان

وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان فرهنگ تلاش و عدم چشم و هم چشمی را از خانواده دریافت می‌کنند، ابراز داشت: وقتی کودک و نوجوان امروزی در یک خانواده با ثبات زندگی کند و شاهد تلاش والدین برای ساخت زندگی باشد، الگوی درستی از زندگی را می بیند و آن را فرا می‌گیرد. در واقع اگر از زمان کودکی و نوجوانی فرهنگ قناعت و راضی بودن به داشته‌ها به فرزندان آموزش داده شود، حس عدم رضایت از زندگی یا خود کم بینی و مقایسه با دیگران، در سنین بزرگسالی و جوانی کاهش می‌یابد و در نتیجه برای جوانان مشکلات کمتری ایجاد می‌شود.

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان با اشاره بر روش صحیح تربیت فرزندان برای آمادگی آنها در موضوع ازدواج عنوان کرد: فرهنگ رضایت داشتن از زندگی و آموزش آن به فرزندان از اهمیت بسزایی برخوردار است که فرزندان و جوانان باید آن را در خانواده یاد گرفته باشند.

تأثیر رابطه گرم والدین با یکدیگر در ایجاد انگیزه ازدواج

نجابتیان تاکید کرد: البته این آموزش کلامی نیست بلکه باید از طریق عملکرد و مشاهده الگوی زندگی والدین به جوان منتقل شود. در واقع یکی از عوامل اصلی انگیزه جوان برای ازدواج، مشاهده رابطه گرم والدین با یکدیگر، رضایت اعضای خانواده نسبت به داشته‌ها و تلاش مداوم اعضا برای ساختن زندگی است.

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در صورتی که این الگوها در خانواده وجود نداشته و جوانان آنها را تجربه نکرده باشد، به دلیل مواجه شدن با مشکلات متعدد از جمله زیاده‌خواهی، عدم رضایت نسبت به داشته‌ها و عدم تجربه حس خوشبختی به تدریج منجر به فرار جوان از ازدواج خواهد شد.

وی با اشاره بر پیامدهای مقایسه و چشم و هم چشمی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروزی جوانان سرخوردگی و افسردگی ناشی از مقایسه دائمی زندگی خود با دیگران است که منجر به کاهش انگیزه برای ازدواج و حتی تلاش برای ساخت زندگی فردی می‌شود.

نجابتیان افزود: جوان حدوداً از سن ۲۵ الی ۳۲ سالگی بیشترین میل به ازدواج را دارد و هرچه در این بازه زمانی به ازدواج تن ندهد، انگیزه وی برای تشکیل خانواده کاهش یافته و ازدواج از اولویت‌های اصلی وی خارج می‌شود.

مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در نهایت جوان به نقطه‌ای می‌رسد که همه چیز دارد و از لحاظ مالی تأمین است اما به سنی رسیده که دیگر انگیزه‌ای برای ازدواج ندارد. ریشه این امر نیز همان زیاد خواهی و عدم مشاهده سبک زندگی تلاش گرایانه در خانواده است.