نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، گفت: منسوجات نساجی به علت نداشتن متولی قوی در ساختار تصمیم گیری، در رتبه سوم واردات کالای قاچاق به کشور قرار دارند.

به گزارش درآمد نیوز، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نداشتن متولی قوی برای صنایع نساجی را مانند قطاری دانست که می‌خواهد با یک لوکوموتیو کوچک یک قطار بزرگ با چندین واگن را بکشد، اما چون قدرت لازم را ندارد، نمی‌تواند حرکت کند.
عضو کمیسیون صنایع افزود: نتیجه ساختار ضعیف همین خواهد شد که صنعت نساجی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین صنایع ایران و با وجود توان بالای متخصصان داخلی، حدود ۵ میلیارد دلار واردات غیر قانونی را به خود اختصاص داده است.
جدی با اشاره به اینکه ترکیه در همسایگی ایران، سالی ۱۵ میلیارد دلار یعنی نزدیک به پتروشیمی ما، صادرات منسوجات نساجی دارد، گفت: ما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنیم و در زمره واردکنندگان این محصول قرار داریم که باید با اصلاح ساختار، مشکلات تولید کنندگان داخلی محصولات نساجی را حل کنیم.
رئیس فراکسیون استاندارد افزود: برخلاف صنایع نفتی و پتروشیمی و معدنی، ۸۰ تا ۹۰ درصد صنایع نساجی در اختیار بخش خصوصی است از این رو دولت باید بیشتر از آن‌ها حمایت کند که در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد.
وی با اعلام اینکه سرانه سرمایه گذاری برای ایجاد هر نفر شغل در صنعت نساجی، یک پنجم صنعت پتروشیمی است، گفت: این موضوع برای کشور ما که نیاز به اشتغالزایی دارد، یک مزیت محسوب می‌شود.
جدی، قرار گرفتن صنایع نساجی در زمره صنایع کوچک و متوسط را هم خوب و هم بدخواند و گفت: نقطه قوت این است که این صنعت در همه جای کشور توزیع و پراکندگی مناسبی دارد و نقطه ضعف این است که، چون این صنایع کوچک هستند اگر مشکلی داشته باشند، دسترسی به مسئولان ندارند و زمین گیر می‌شوند.
عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار صنایع نساجی گفت: چگونه است که مثلاً صنایع معدنی در وزرات صمت، معاون صنایع معدنی و شورای عالی معادن دارند، اما برای صنعت بزرگی مثل صنایع نساجی و چرم و کفش با ۱۴ درصد اشتغالزایی کشور نهایت ساختاری که تعریف شده، یک مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک است و این یعنی دسترسی به نهادهای تصمیم گیری و برنامه ریزی برای این صنعت پایین است که باید اصلاح شود.
جدی همچنین تکمیل زنجیره نساجی را یکی از نیازهای اصلی این صنعت برشمرد و افزود: به ازای هر تن صادرات مواد اولیه صنایع پتروشیمی، حدود هزار دلار ارز وارد کشور می‌شود، اما اگر همین مواد اولیه را تبدیل به فرش و کف پوش کنیم، به جای هزار دلار، ۴ هزار دلار ارز آوری خواهد شد.
وی در پایان افزود: تکمیل زنجیره نساجی و افزایش توان داخلی فعالان این صنعت، شدنی است، اما نیاز به یک حمایت اساسی دارد که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

  • منبع خبر : صداو سیما