عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت گفت: نظام ارز چندنرخی تنها یکی از ریشه‌های تورم در ایران است و آنچه موجب می‌شود تقاضا برای پول جدید به وجود آید، ریشه اصلی مشکل تورم در ایران است.

 به گزارش درآمد نیوز حسن حیدری ، در پاسخ به این پرسش که صندوق بین‌المللی پول حل مشکل تورم را در رفع موضوع ارز چند نرخی در ایران دانسته است، اظهار کرد:‌ با حل ارز چند نرخی مشکل تورم در ایران حل نخواهد شد. البته ممکن است مشکلات کمی تخفیف پیدا کند و برخی از مشکلات بازار ارز و دولت حل شود.

وی تاکید کرد:‌ ریشه اصلی تورم در ایران در بودجه دولت است به این معنا که بودجه قاعده‌مند نیست و بانک مرکزی نیز استقلال لازم را از نظر حقیقی و حقوقی ندارد و هر زمانی که دولت درگیر در کسری می‌شود مستقیم و غیرمستقیم به بانک مرکزی مراجعه می‌کند و بانک مرکزی نیز چاره‌ای جز تامین ندارد.

وی تاکید کرد:‌ نظام ارز چندنرخی تنها یکی از گره‌ها و ریشه‌های تورم در ایران است و آنچه موجب می‌شود تقاضا برای پول جدید به وجود آید، ریشه اصلی مشکل تورم در ایران است.

حیدری خاطرنشان کرد:‌ تا زمانی که کشور در شرایط تحریم است، تک‌نرخی کردن ارز با مقاومت‌های ذهنی مواجه است. ارز تنها در دهه ۸۰ تک نرخی بوده است به این دلیل که بازار نفت باثبات بود و درآمد دولت نیز به اندازه کافی بوده است به همین دلیل تک‌نرخی کردن ارز تا سال ۹۰ ادامه یافت اما با بروز بحران ارزی زمینه حضور ارز چندنرخی را در اقتصاد فراهم کرد.

عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت تصریح کرد:‌ نرخ ارز در ایران لنگر سیاست‌گذار پولی شده است و به جای آنکه سیاستگذار جلوگیری از رشد پایه پولی را هدف قرار دهد، نرخ ارز هدف قرار می‌گیرد. به همین دلایل تخصیص ارز ۴۲۰۰ و انواع دیگر ارزها وجود دارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که کشور در شرایط تحریم است دولت مشکل دارد و سیستم بانکی نیز با محدودیت‌های شدید بین‌آلمللی مواجه بوده و ارز ایران در بازارها بلوکه شده است این کار انجام نخواهد گرفت..

حیدری با اظهار امیدواری درباره نتایج مذاکرات اخیر بر حل برخی از مشکلات اقتصادی کشور افزود:‌ چشم‌انداز مثبتی به دست آمده اما به نظر نمی‌رسد گشایشی همانند آنچه که در سال ۹۴ و ۹۵ حاصل شد به وجودآید و رفع همه تحریم‌ها کار سختی است، مگر آنکه اراده سیاسی در دو طرف وجود داشته باشد.

حیدری ادامه داد: اگر مذاکرات انجام شود و واکسیناسیون عمومی صورت گیرد وضعیت اقتصادی درسال ۱۴۰۰ رو به بهبود خواهد بود.