رشد تولید داخلی یعنی دور زدن خود به خودی تحریم‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت صنعت و تولید در کشور گفت: نقش شرکت‌های بزرگ در ارزآوری به ویژه در صنعت فولاد و پتروشیمی مشخص است و در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد اما شرایط برای فعالیت این صنایع باید تسهیل شود.

علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین به مناسب روز صنعت و معدن اظهار کرد: در هر کشوری که با تحریم رو به رو باشد، اگر تولید داخلی رشد یافته و در داخل کشور ثروت تولید شود، خود به خود یعنی دور زدن تحریم‌ها. هدف اصلی تحریم‌ها این است که تولید ناخالص ملی را کاهش یابد تا ثروت تولید نشود. بنابراین تمام هم و غم ما در کشور باید بر تولید متمرکز شود.

وی افزود: در حال حاضر در چند حوزه در کشور مزیت نسبی داریم. یکی از این حوزه‌ها معدن است. باید توجه داشت اگر زنجیره‌های تولید در کشور خود را کامل‌تر کرده و ارزش افزوده در کشور ایجاد کنیم بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.
در کمیسیون صنایع معدن به دنبال تقویت معادن هستیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کمیسیون صنایع معدن به دنبال تقویت معادن به وسیله اصلاح قانون معادن هستیم. مزیت دیگری که کشور وجود دارد، در حوزه پتروشیمی است که با افزایش تولیدی که در طی دو سال گذشته به وجود آمده این حوزه نوعی جایگزین نفت شد و عملا ارزآوری برای کشور داشت. البته این حوزه هنوز باید تقویت شود. در حوزه صنعت نساجی و پوشاک نیز ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد که باید تقویت شود.
وزارت نفت در افزایش مینی‌ پالایشگاه همکاری لازم را نکرده است

جدی گفت: مسئله بعدی مربوط به حوزه نفت است؛ البته مواردی مانند مینی پالایشگاه‌ها نه فروش نفت خام. در این حوزه باید به فضا بدهیم و نفت یا سوخت‌های فسیلی مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم. بسیاری از این‌ها می‌توانند در کشور ارزش افزوده ایجاد کنند. البته باید توجه داشت که یکی از شروط ایجاد این ارزش افزوده، همکاری وزارت نفت که متاسفانه در این حوزه مشکل داشته و وزارت نفت همکاری لازم را نکرده است. اگر بخواهیم تحریم فروش نفت خام را دور بزنیم، تنها راه ایجاد پالایشگاه‌های کوچک است.
تلاش برای تکمیل زنجیره فولاد در کشور

وی با اشاره به صنعت فولاد به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در ایران، اظهار کرد: در حوزه فولاد بیشتر در شمش فولاد که یک ماده میانی است موفق عمل کردیم اما در تکمیل زنجیره فولاد هنوز مشکل داریم و این زنجیره کامل نشده است. در همین خصوص در کمیسیون صنایع و معادن طرحی را تصویب کردیم که در تلاش است تا به نوعی از خام فروشی فولاد در کشور جلوگیری کند و کشور به سمت صادرات محصولات نهایی این زنجیره پیش رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پیشتر مشکل صنعت فولاد وجود بخشودگی مالیاتی در همه بخش‌های زنجیره فولاد بود؛ حتی در صادرات سنگ آهن. در طرحی که تصویب شده قرار است معافیت مالیاتی از محصولات ابتدایی زنجیره برداشته شود و به محصولات انتهایی زنجیره انتقال یابد.

جدی ادامه داد: در وضعیت فعلی هم خام فروشی داریم و هم به دلیل کامل نبودن زنجیره اشتغال ما دچار مشکل است و ارزش افزوده کمتری به کشور می‌رسد. در همین خصوص توسعه زنجیره فولاد، ساماندهی این زنجیره و اصلاح قانون معادن در دستور کار مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: نقش شرکت‌های بزرگ در ارزآوری به ویژه در صنعت فولاد و پتروشیمی مشخص است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد اما شرایط برای فعالیت این صنایع باید تسهیل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به علاوه در تلاشیم تا در حوزه معدن اختیارات بیشتری را به به استان‌ها واگذار کنیم تا هر استان بتواند در جهت رشد خود گام بردارد.

شایان ذکر است ۱۰ تیرماه هرسال با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و در این روز ضمن بررسی شرایط موجود در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی کشور، از تعدادی از فعالان در این عرصه تقدیر می‌شود. در واقع این روز که بر پایه‌ی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌، فرصت مناسبی است تا به مهمترین بخش موثر بر اقتصاد کشور که به نوعی از آن به عنوان موتور محرکه یاد می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و با رفع چالش ها و مشکلات موجود در این بخش زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه صنعت و معدن فراهم شود تا در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشیم.