معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانمندسازی به ویژه در حوزه زنان را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت:برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور زنان نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم صادقی‌فر در کارگاه آموزشی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی اظهارکرد: به رغم همه برنامه‌ها و دغدغه‌های اداری که طی سالیان اخیر در حوزه زنان وجود داشته است همچنان در این بخش کاستی‌هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: امروزه فقیر به کسی گفته می‌شود که توانمند نباشد بنابراین باید تلاش کنیم تا این نقیصه را با رفاه مطلوب و کاهش فقر رفع کنیم.

صادقی فر همچنین تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که به طور میانگین زنان ۲ برابر بیشتر از مردان در خطر مشکلات ناشی از بیماری‌های روانی قرار دارند و متأسفانه همین اختلالات، کانون خانواده را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین باید برنامه ریزی های جدی در این زمینه صورت بگیرد.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به امضای تفاهمنامه با سازمان نظام روان شناسی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک «بهبان» هایی را در این حوزه آموزش خواهیم داد تا در بنگاه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفره حضور یابند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

صادقی فر سلامت روان را یکی از موضوعات مهم خواند که باید در سطح بنگاه‌های اقتصادی کشور اجرا شود.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد مدیران اجرایی کل استان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در کشور اقدامات جدی به ویژه در حوزه زنان انجام دهند و به سوی افزایش توانمندسازی زنان حرکت کنند چراکه متأسفانه در حوزه زنان بی عدالتی‌هایی در حوزه‌هایی مانند آموزش، دستمزد، مهارت وجود دارد.

صادقی فر با اشاره به این که «مهارت زندگی» بسیار مغفول مانده است، اظهارکرد: به مهارت‌های فرزند پروری، همسرداری و … باید توجه بیشتری شود. در همین راستا معاونت فرهنگی اجتماعی، انیمیشن‌های آموزشی با موضوع خانواده تهیه کرده است که در سطح خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کاربرد زیادی خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که با افزایش مهارت باید از فقر درآمدی، مهارتی و…. پیشگیری کنیم، خاطرنشان کرد: با توانمندسازی گسترده در سطح جامعه قطعاً از معضلات خطرناک فرهنگی، اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرده ایم و اگر نتوانیم فقر ناشی از توانمندسازی را رفع کنیم با خطر بسیار جدی روبه رو خواهیم شد و آموزش یکی از بهترین راه‌های رفع معضلات این بخش است.

صادقی فر با اشاره به مسکن دار شدن زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار تاکید کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد و لوایح خوبی در این زمینه آماده شده است.

حسن محمد صادقیان – مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان این که یکی از وظایف مهم دولت‌ها حفظ سلامت آحاد جامعه است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها متولی ۲۵ درصد سلامت جامعه است و سایر دستگاه‌های اجرایی تا ۷۵ درصد در این بخش مسؤول هستند.

وی با اشاره به این که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو جنبه ” کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی” و ” مدیریت آسیب‌های اجتماعی “، موضوع سلامتی مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ۹۰ درصد بیماری‌ها و حوادث شغلی منشأ انسانی دارد بنابراین تمرکز روی آموزش کارگران و جنبه‌های نظارتی و بازرسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کارفرمایان نیز با تأمین ملزومات ایمنی، تجهیزات به روز و خارج کردن دستگاه‌های فرسوده باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به مدیریت آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه آسیب‌ها گسترش پیدا کرده است و قشر کارگر نیز درگیر این آسیب‌ها از جمله مصرف مواد مخدر شده اند که چندان زیبنده جامعه نیست. بر اساس آمارها هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سطح کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که متأسفانه مصرف مواد به سمت زنانه شدن در حرکت است و زنان درگیری بیشتری پیدا کرده اند.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که مصرف مواد مخدر در میان قشر تحصیل کرده جامعه نیز در حال افزایش است، اظهارکرد: متأسفانه گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در حال گسترش است و مصرف در میان جمعیت عمومی حدود ۵.۶ درصد است.

وی با اشاره به وضعیت سلامت روان جامعه اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد جمعیت عمومی از یک نوع بیماری رنج می‌برند که این آمار در میان زنان دو برابر بیشتر از مردان است.

صادقیان با اشاره به آسیب‌های شغلی زنان گفت: هم اکنون حدود دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار و نیم میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارد که متأسفانه آنان نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی افزود: به طور کلی در محیط‌های کاری زنان، تبعیض‌هایی از نظر درآمد و حقوق وجود دارد و ارتقای شغلی کمتر و دسترسی کمتری به فضاهای آموزشی و ورزشی دارند که خود نیز مشکلاتی را در پی دارد.

زمینه‌های افزایش تاب آوری اجتماعی باید فراهم شود

همچنین در ادامه این کارگاه آموزشی وحیده نگین – مشاور وزیر رفاه در امور بانوان و خانواده – نیز گفت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری با وزارت کار موافقتنامه‌های زیادی از جمله در حوزه امور تعاون، کارآفرینی و اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی و … داشته اند که به نفع جامعه هدف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سطح دستمزد و کسور حق بیمه زنان در چند سال اخیر در میان گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال نسبت به مردان افزایش یافته است که نشان می‌دهد زنان با تخصص و تحصیلات بالاتر وارد بازار کار شده اند.

نگین افزود: اگر چه ۲۰ درصد بیمه شده‌های اصلی زن هستند ولی رشد زنان بالاتر بوده است و نشان می‌دهد زنان وارد بازار کار رسمی شده اند.

قوانین در حوزه زنان نیاز به بازبینی دارد

در ادامه این کارگاه فاطمه ذوالقدر مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – گفت: طرح تاب آوری اجتماعی طرح جدیدی است بنابراین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور زنان نیاز داریم.

وی تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از زنان در جنوب کشور حقوق و درآمد متفاوتی نسبت به مردان دارند در حالی که پابه پای مردان کارمی کنند.

ذوالقدر افزود: قوانین در حوزه زنان نیاز به بازبینی دارد و در این زمینه باید نظارت و پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

در پایان این کارگاه چهار ساعته محمدکاظم متولی مصلی – پژوهشگر- پژوهش خود با موضوع توان افزایی و تاب آوری اجتماعی را ارائه کرد.

وی گفت: مشارکت حلقه مفقوده پروژه‌های توانمندسازی اجتماعی است.

وی تاکید کرد: مشارکت کنشی آگاهانه، داوطلبانه و جمعی و سازمان یافته در راستای تحقق اهداف، نیازها و منافع جمعی است.