قزوین- درآمدنیوز- رییس سازمان نظام مهندسی معدن از احیای هزار معدن راکد و تعطیل‌شده در سطح کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۱۱ هزار پروانه معدنی صادر شده است که از این تعداد چهار هزار و ۷۰۰ پروانه راکد و تعطیل‌ هستند.

 تقی نبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه جلسه شورای معادن استان قزوین با بیان اینکه ایران ۱۳ ماده معدنی اصلی جهان را تولید و جزو ۱۰ کشور برتر است، افزود: معادن ایران ۲۷ ماده معدنی پرکاربرد را دارد و جزو ۲۰ کشور جهان است.

وی مهمترین علت راکد شدن فعالیت‌های واحدهای معدنی کشور را مشکلات مالی سرمایه‌گذاران، فرسودگی ماشین‌آلات و داشتن معارض دولتی و محلی عنوان کرد و اظهار داشت: دولت گام های خوبی برای بازگشت معادن تعطیل به چرخه تولید برداشته و اقدامات کارشناسی خوبی نیز انجام ‌شده است.

نبی با بیان اینکه بر اساس سیاست کلی وزارت صمت امسال یکهزار معدن دارای مشکل با اولویت‌بندی احصا شده و در دستور کار قرار گرفته است افزود: به معدن داران جهت فعال سازی معادنی که در اختیار دارند یک فرصت سه ماهه داده شده است تا وضعیت معادن راکد و غیر فعال خود را تعیین تکلیف کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن گفت : ۵۰ درصد معادن استان قزوین نیز راکد و غیر فعال است که تاکنون ۱۲۰ معدن دارای ظرفیت شناسایی شده و  قرار است ۳۰ معدن به چرخه فعالیت بازگردند.

این مسوول اضافه کرد: قزوین یک استان توسعه یافته عمرانی است که تأمین مصالح ساختمانی استان‌های همجوار خود را نیز برعهده دارد و قطب اول تولید مواد اولیه صنایع نیز می باشد.

نبیل با اشاره به اینکه بیش از ۱۶ ماده معدنی در قزوین تولید می‌شود، یادآورشد: این استان ظرفیت‌های خوبی در تولید مواد اولیه سنگ‌های تزئینی، گرانیت، لاشه و مصالح ساختمانی دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری مطلوب ظرفیت تولید این منابع معدنی را ارتقا داد.

وی با بیان اینکه استان قزوین در تولید مواد اولیه شیشه و کاشی رتبه برتر کشور است، افزود : قرار گرفتن بزرگ‌ترین شرکت تولید کاشی در قزوین نشان‌دهنده ظرفیت مطلوب تولید مواد اولیه معدنی این صنعت در این استان است.

نبی با بیان اینکه کسب رتبه اول تولید شیشه در قزوین مرهون ذخایر ارزشمند سلیس است، یادآورشد : سالانه ۶۰ درصد شیشه‌های غیرفلوت، شیشه ایمنی، شیشه ایمنی خودرو و ظروف کریستال کشور در قزوین تولید می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ، به راه‌اندازی کارخانه مس در منطقه طارم قزوین اشاره کرد و گفت : با بهره برداری از ذخایر مس طارم بسیاری از نیازهای صنایع  الکترونیکی، خودروسازی، ساختمانی و صنایع دارویی برطرف می شود.