درآمد نیوز – چین به مانند بزرگترین کارخانه دنیا است که پس از انتشار ویروس کرونا به مدت نسبتا کوتاهی تعطیل شد اما توانست با همکاری و همیاری مردم و کسب و کارها و نقش آفرینی کم نظیر دولت، به سرعت نقش خود را در جهان نوسازی و زخم های خود را ترمیم کنند.

رییس مرکز نوآوری و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: چین به مانند بزرگترین کارخانه دنیا است که پس از انتشار ویروس کرونا به مدت نسبتا کوتاهی تعطیل شد اما توانست با همکاری و همیاری مردم و کسب و کارها و نقش آفرینی کم نظیر دولت، به سرعت نقش خود را در جهان نوسازی و زخم های خود را ترمیم کنند.


هاتف خرمشاهی با تاکید بر اینکه چند عامل کمک کرد تا چین در برابر کرونا تاب آوری بیشتری داشته باشد، اعلام کرد: در ابتدای انتشار این ویروس دولت چین بسیار قاطعانه و سریع و هوشمند عمل کرد. وقتی دولت فدرال تصمیم گرفت استانهایی را قرنطینه کند با شدیدترین و دقیق ترین ضوابط این مقررات را طراحی و به کمک فناوری های نوظهور اجرا کرد و مردم چین نیز در اجرای این مهم همکاری داشتند.


وی اضافه کرد: قدرت مالی و اقتصادی چین به گونه ای است که به مشاغل و کسب و کارها و مردم آسیب دیده از بحران کرونا کمک رسانی شد.

همچنین بسته های مالی و مشوق های حمایتی دولت و نهادهای عمومی به بخش های خصوصی باعث افزایش تاب آوری ملی آنها در برابر اثرات مخرب قرنطینههای طولانی وفراگیر شد.


رییس مرکز نوآوری و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه یکی دیگر از عواملی که کمک کرد بازسازی و نوسازی در بازه نسبتا کوتاهی انجام شود بهم پیوستگی اقتصاد چین به اقتصاد جهانی و سطح و حجم مبادلاتی چین با کشورهای متعدد دنیا بود.

وی افزود: بدین معنا که چین محصولاتش را در پهنه بزرگی از جغرافیای کشورش و در تعامل و تبادل کامل با کشورهای متعددی در جهان تولید و توزیع می کند در نتیجه اگر یک یا چند استان آسیب ببیند استانهای دیگر می توانند با تکمیل زنجیره های ارزش و تولید بیشتر و وسیع تر به نوسازی و نوآفرینی بخش های آسیب دیده بپردازند.

این در حالی است که کشورهای کوچک و آسیب دیده این قدرت را نداشتند در نتیجه آسیب پذیریشان از کرونا بیشتر شد.
خرمشاهی با اعلام اینکه قدرت اقتصادی بالا و اقتدار حاکمیتی و سرعت و دقت تصمیم گیری دولت در اجرای سیاست ها موجب تاب آوری و نوسازی سریع رشد اقتصادی چین شده است.

وی عنوان کرد: تاب آوری اقتصادی به معنای مقاومت در برابر تکانه ها یا شوک های غیر منتظره است. اقتصاد چین اقتصادی پایدار و پویا است و وقتی برخی از بخشهای اقتصادی و صنعتی مانند صنایع گردشگری چین از کرونا آسیب دیدند بخشهای دیگری از اقتصاد ملی چین مانند صنایع مخابراتی و فناوری اطلاعاتی و قطعه سازی و حتی دارویی و بیمارستانی و صنایع بزرگ و مولد آن کشور به جبران درآمد ملی این کشور کمک کردند و به مدد تنوع اقتصادی، تاب آوری و صنایع متوسط و بزرگ خود توانستند ضررهای ناشی از کاهش درآمد های گردشگری و بخشهای آسیب دیده را جبران کنند. این مهم ناشی از اهمیت جایگاه فناوری های نوظهور در اقتصاد ملی کشورها از یک سو و اهمیت ارتباطات بین المللی غیر قابل تحریم و محدودسازی از سوی دیگر است.