مسکن روستایی و مسکن محرومان از بخش‌هایی است که بانک مسکن نگاه ویژه‌ای به تامین اعتبارات آن دارد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از بانک مسکن ـ هیبنا؛ مسکن روستایی و مسکن محرومان از بخش‌هایی است که بانک مسکن نگاه ویژه‌ای به تامین اعتبارات آن دارد. در حال حاضر وام مسکن روستایی با سود ۵ درصد به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. سال گذشته سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان بود. به دنبال ابلاغ بخشنامه روز چهارم دی ماه ۱۴۰۲ بانک مرکزی به ۹ بانک عامل، از ۱۰ دی ماه پرداخت تسهیلات آغاز شده است. بر این اساس ۹ بانک عامل ملت، مسکن، تجارت، ملی، صادرات، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست‌بانک برای پرداخت وام جدید مسکن روستایی مکلف شدند.

ساخت بیش از ۱۱۰ هزار واحد خودمالکی از سوی بانک مسکن تامین سرمایه شده که این میزان یک هشتم کل برنامه دولت را شامل می‌شود. از ۲۸۹ هزار و ۹۵۶ فقره تسهیلاتی که به واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی بانک عامل بخش مسکن پرداخت شده ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد به صورت خودمالکی بوده است. همچنین از تعداد چهار میلیون مسکن که دولت سیزدهم متعهد به ساخت آن شده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در زمین‌های دولتی به‌طور ۹۹ ساله، ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها، ۸۰۰ هزار واحد مسکونی به‌طور خودمالکی و ۶۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده احداث می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل آسان بودن شرایط ساخت مسکن در واحدهای خودمالکی، روند اجرای این طرح‌ها در مقایسه با پروژه‌های ۹۹ ساله مطلوب‌تر پیش می‌رود؛ چرا که طرح‌های ۹۹ ساله با موانعی مواجه شده که مهم‌ترین آن عدم توافق سازندگان بخش خصوصی با مبالغ تعیین شده و تاخیر در اعلام تعدیل‌های فصلی در قراردادهای وزارت راه و شهرسازی است.

چالش مهم دیگر به همراهی کمرنگ سایر بانک‌ها بجز بانک مسکن در تامین مالی طرح‌های نهضت ملی مسکن برمی‌گردد. اگرچه دولت ۲۰ بانک خصوصی را ملزم به پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی خودمالکی نهضت ملی مسکن کرده اما عملکرد سایر بانک‌های دولتی نیز در این بخش چنگی به دل نمی‌زند.

ثبت نام برای دریافت وام خودمالک از طریق سامانه طرحهای جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام می‌شود. متقاضیان پس از ورود به سایت گزینه درخواست مسکن را انتخاب کند. افراد برای ثبت‌نام، تصاویر سند تک برگ و پروانه ساختمانی دارای اعتبار را باید بارگذاری کنند. متقاضی پس از تکمیل اطلاعات پروژه در مرحله آخر اقدام به انتخاب بانک و شعبه و پس از آن به بانک مورد نظر برای تشکیل پرونده مراجعه کند.

طی دو سال اجرای طرح نهضت ملی مسکن از مهرماه ۱۴۰۰ تا کنون همواره مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس از عملکرد بانک مسکن به عنوان تنها حامی تسهیلاتی این پروژه تقدیر کردند.

مرداد امسال سیدابراهیم رییسی ـ رییس‌جمهور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن با تشکر از عملکرد خوب بانک مسکن در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن خواستار تلاش و مشارکت بیشتر دیگر بانک ها برای تسریع اجرای این طرح ملی شد.

سید احمد آوایی ـ نماینده مردم دزفول در مجلس نیز ماه گذشته در دیدار با سیدعباس حسینی ـ مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به نقش پررنگ بانک مسکن در توسعه بخش مسکن کشور، بر لزوم اعطای خط اعتباری و تقویت منابع مالی این بانک برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد. بانک مسکن در توسعه شهرهای جدید و شهرهای ساحلی نیز عملکرد مناسبی داشته است؛ به طوری که چند روز قبل، مهدی دوستی ـ استاندار هرمزگان اعلام کرد: بانک مسکن اولین مجموعه‌ای بود که به منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه شهرهای جدید ساحلی لبیک گفت.