مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: متاسفانه با وجود مصوبات متعدد برای جمع آوری سامانه انبارهای گمرک، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد شیرازیان با حضور در بخش خبری ۲۱ یک شنبه شبکه یک سیما با بیان اینکه رصد و رهگیری کالاها وظیفه وزارت صمت در سامانه جامع تجارت است، اظهار داشت: فرآیندی که در حال حاضر پیاده می‌شود مورد تأیید وزارت صمت نیست و بارها برای اصلاح این فرآیند، پیگیری شده است.
وی گفت: مصوبات متعددی داریم که این موازی کاری باید به پایان برسد که امیدواریم این مصوبات اجرایی شود.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران ادامه داد: بر اساس توافقات و ضوابطی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم رصد و رهگیری نهاده‌های دامی و خوراک دام به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، اما این وزارتخانه موظف شده است در سامانه «بازارگاه» اطلاعات رصد و رهگیری را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۸ پیگیر ارتباط با سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و از سال ۱۳۹۵ پیگیر ارتباط با سامانه گمرک هستیم، اما متأسفانه گمرک سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه خدمات پس از ترخیص، راه اندازی کرده است که از همان سال ۹۵، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزیر وقت صمت به این موضوع اعتراض کردند که این سامانه، موازی با سامانه جامع انبارها کار می‌کند.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله حوزه معاون اول، ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و اخیراً شورای اجرایی فناوری اطلاعات به این اختلاف ورود کردند.
وی افزود: متأسفانه با وجود مصوبات متعدد برای جمع آوری سامانه انبارهای گمرک، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در سامانه انبارهای گمرک، تعداد متعددی رکورد تکراری، کد پستی اشتباه و کد ملی تکراری وجود دارد.
وی افزود: چرا گمرک با راه اندازی سامانه موازی، مصرف کننده و انباردار را مکلف می‌کند در داخل سامانه انبارهای گمرک، اعلام وصول بار را ثبت کند؟ در صورتی که انباردار داخلی کشور فقط با بار وارداتی، طرف نیست بلکه بار تولیدی داخل کشور را هم ذخیره و انبارداری می‌کند.
شیرازیان اضافه کرد: متأسفانه همچنان این رویه غلط ادامه دارد.