رضامراد صحرایی، صبح روز نهم خرداد ماه، با اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی به ساختمان شهید رجایی می‌رود تا راهبری بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را در دوسال باقی‌مانده از عمر دولت سیزدهم برعهده بگیرد.

درآمد نیوز / رضامراد صحرایی، صبح روز نهم خرداد ماه، با اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی به ساختمان شهید رجایی می‌رود تا راهبری بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را در دوسال باقی‌مانده از عمر دولت سیزدهم برعهده بگیرد.

موافقان و مخالفان صحرایی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟ شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه شده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز به عنوان مخالف با ذکر این مطلب که «آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد» گفت: حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله می‌کند. ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی نیز در  مخالفت با برنامه‌های رضامراد صحرایی گفت: به نظر می‌رسد رئیس جمهور باید زودتر از این وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می‌کرد، چراکه وزارت آموزش و پروش وزارتخانه‌ای عظیم و دارای مسائل و مشکلات متعدد است، لذا تقاضا دارم در مورد سایر وزارتخانه‌ها نیز این موضوع جدی گرفته شود. ما باید در قبال رأیی که می‌دهیم پاسخگو باشیم. آنچه که در کلیات برنامه‌های شما دیدیم اگر قرار است همان روند قبلی را طی کنید نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. امروز آن چه که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد، آیا واقعا دغدغه معلم و دانش آموز، علم است؟ آیا دغدغه‌ای که سر کلاس و بیرون از آن وجود دارد، علم است؟

عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی گفت: آقای صحرایی کار خود را از روستا شروع کرده و از مدرسه عشایری تا دانشگاه پیش رفته است. بنابراین همه سطوح این وزارتخانه را دیده است. ایشان کسی است که قومیت برایش تفاوتی ندارد. شخصی که از دل جامعه دانشگاهی و معلمان بیرون آمده و آموزش و پرورش جدیدا به وزیری با مشخصات ایشان نیاز دارد. ایشان می‌تواند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کرده و کارهای بر زمین مانده را به سرانجام برساند.

سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد. نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

الهام آزاد، نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با صحرایی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کرده‌اند و به این جایگاه رسیده‌اند گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم.

تحول در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: عزم ملی برای تحول در آموزش و پرورش نیاز است و در این راستا دولت، ملت و مردم باید همگام باشند.

رضامراد صحرایی روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، برای ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود به منظور دریافت رأی اعتماد از نمایندگان، اظهار داشت: اگر ایران قوی، اقتصاد مناسب و آینده می‌خواهیم، راه آن داشتن آموزش و پرورش قوی است اما اکنون حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست؛ برای اینکه آموزش و پرورش به جایگاه مناسب برسد، باید همه همگام باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان، افزود: تحولات بسیار پیچیده هستند و با نسلی مواجه هستیم که تجربه زیاد و پیچیدگی دارند و باید خلأ شناختی را با این نسل رفع کنیم؛ باید دانش‌آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی دور کنیم و سبک ایرانی اسلامی برای دختران ایجاد کنیم.

صحرایی ادامه داد: باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. نمره علمی برای معلمی کافی نیست بلکه باید عشق به تدریس و خلق‌ و خو هم مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بنده روستازاده‌ای هستم از خطه زاگرس و هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب نداشتم؛ بنابراین می‌گویم نقطه نجات ما مدرسه و کلاس درس است و باید هر مدرسه یک مهارت‌سرا شود و هر دانش‌آموز باید یک مهارت بیاموزد.

صحرایی اظهار کرد: خانواده مهم‌ترین رکن تربیت است، اگر مثلث مدرسه، مسجد و خانواده شکل گیرد همه مشکلات قابل حل است.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که تربیت و تزکیه مهم‌تر از آموزش است اما اکنون کمبود ۵۹ هزار مربی پرورشی داریم که امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب می‌کنیم و باید تا پنج سال آینده این روند ادامه داشته باشد تا این کمبود جبران شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: در چند روز اخیر، تذکرات بسیاری به من دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده و به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود؛  در چهارچوب مسیر انقلاب سیاست‌ورزی خواهیم کرد اما سیاست‌زدگی نخواهیم کرد.

صحرایی افزود: برای آموزش و پرورش یک برنامه تدوین شد که پنج چالش‌ را در آن مشخص کردیم؛ ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول، کم‌توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه‌های آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه و منابع و مصارف آموزش چالش های عمده نظام آموزش و پرورش است.