گزارش رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد در ماه گذشته در گروه های خوراکی افزایش قیمت تا بیش از ۶۰ در صد هم ثبت شده است.

به گزارش درآمد نیوز، اخیرا مرکز آمار ایران طی گزارشی اعلام کرد در آذر ماه ١٣٩٩، نرخ تورم افزایشی بوده و تورم سالانه به به ۳۰.۵ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه ۴۴.۸ و تورم ماهانه با کاهش ۱.۲ درصدی به دو درصد رسیده بود.

این در حالی است که بررسی تازه ترین گزارش از تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری نشان می دهد که در  گروه “نان و غلات”، برنج ایرانی درجه یک و رشته آش با ۴.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه “گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌”، مرغ ماشینی با۱۲.۷ درصد، ماهی قزل آلا با ٧.۵ درصد، کنسرو ماهی تن با ۵.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین  گوشت گوسفند ٠.٩ درصد کاهش قیمت نسبت به ماه قبل داشته است.

در آذرماه بیشترین افزایش قیمت در گروه “لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن” نسبت به ماه قبل مربوط به روغن نباتی جامد با ١۱۷.۳ درصد، شیر پاستوریزه با ١۴.۴ درصد و روغن مایع با ١٣.٧ درصد بوده است.

در  گروه “میوه و خشکبار” نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به هندوانه با ۶۱ درصد، هلو ۴۸ درصد و انار با ٢٣.۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

در بین “سبزیجات” نیز  بیشترین افزایش قیمت برای هویج فرنگی با ۴۰.۳ درصد، خیار ١٩.۵ درصد، سیب زمینی ١٣.١ درصد افزایش نسبت به ماه قبل بوده است. همچنین در این گروه قیمت اقلام فلفل دلمه‌ای با ٢٢.٢ درصد، گوجه فرنگی با ١٩.٩ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز بیشترین افزایش قیمت به نوشابه گازدار با ۷.۸درصد و چای خارجی بسته‌ای با ۶.٨ درصد افزایش نسبت به ماه قبل اختصاص دارد.

انتها یپام