پروژه مطالعات جغرافیایی و شناسایی ریسک های طبیعی مناطق علمیاتی آغار و دالان و نار و کنگان با هدف ارزیابی پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری تاسیسات و خطوط لوله انجام شد.

پروژه مطالعات جغرافیایی و شناسایی ریسک های طبیعی مناطق علمیاتی آغار و دالان و نار و کنگان با هدف ارزیابی پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری تاسیسات و خطوط لوله انجام شد.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، رئیس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل این شرکت، گفت: در این پروژه مطالعاتی با استفاده از داده‌های ژئو فیزیکی، تحرکات زمین شناسی، تصاویر ماهواره‌ای و عوارض زمین، نقاط پر خطر شناسایی شد.

مهندس علیرضا امینی، با اشاره به گستردگی این دو منطقه عملیاتی، گفت: پردازش حجم زیاد اطلاعات به‌دست آمده نیازمند دانش فنی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بالایی است که در همین راستا از سیستم اطلاعات مکانی استفاده شده است که بستری مناسب برای نگهداری، مدیریت و تجزیه تحلیل اطلاعات جغرافیایی است.

امینی با تاکید بر اینکه اطلاعات و داده‌های ورودی از منابع معتبر گردآوری شده است، ادامه داد: این سیستم اطلاعات مکانی جهت کار همزمان بر روی داده هایی که وابستگی جغرافیایی توصیفی دارند، طراحی شده است و یکی از کاربردهای آن مدیریت شرایط اضطراری در سه مرحله قبل، حین و بعد از وقوع حادثه است.

وی، ادامه داد: با کمک این سیستم می توان نقاط مستعد حوادث را شناسایی کرد و قبل از بروز حادثه با طراحی واکنش در شرایط اضطراری(ERP) و اقدامات پیشگیرانه، احتمال وقوع و شدت حوادث را کاهش داد.

امینی از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح مطالعاتی و نتایج به دست آمده را ارزیابی شدت حادثه، میزان خسارت و برنامه ریزی برای بازسازی و جبران خسارت عنوان کرد و افزود: از دیگر دستاوردهای این طرح مکان‌یابی طرح‌ها و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای با در نظر گرفتن الزامات پدافند غیر عامل است که علاوه بر دقت بالا، کاهش چشمگیر خطرات و هزینه های مرتبط با رفت و آمد بواسطه عدم نیاز به مراجعه حضوری به مکان را به دنبال دارد.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: استفاده از این بانک اطلاعاتی در صنعت نفت و به‌ویژه در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با داشتن پنج منطقه عملیاتی و صدها کیلومتر خط لوله انتقال در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان حائز اهمیت است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که پنج منطقه عملیاتی را در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان راهبری می‌کند.