فولادگر گفت: یکی از راهکار‌هایی که منابع ارزی را مدیریت خواهد کرد و از نوسانات آن جلوگیری به عمل می‌آورد، پیمان‌های پولی است.

به گزارش درآمد نیوز فولادگر گفت: یکی از راهکار‌هایی که منابع ارزی را مدیریت خواهد کرد و از نوسانات آن جلوگیری به عمل می‌آورد، پیمان‌های پولی است.

حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره پیمان‌های پولی به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از راهکار‌هایی که منابع ارزی را تا حدودی مدیریت خواهد کرد و از نوسانات آن جلوگیری به عمل می‌آورد، پیمان‌های پولی با دیگر کشور‌ها است. مردم به درستی از تصمیم‌گیران کشور انتظار دارند تا با از بین بردن نوسان نرخ ارز ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: عملیاتی شدن این کار نیازمند آن است تا مباحث ارزی صرفا به یک ارز گره نخورد، بنابراین در وهله اول تقاضای دلار در کشور باید به سمت سایر ارز‌ها انتقال پیدا کند، زیرا حذف دلار از مبادلات تجاری کشور می‌تواند به کم اثر و بی اثر شدن تحریم‌های مالی، از بین رفتن اهرم فشار، افزایش قدرت چانه زنی ایران در تعاملات بین المللی و امکان مدیریت بهتر نرخ ارز کمک کند.

مشاور وزیر اقتصاد در این رابطه اظهار داشت: اکنون در شرایطی قرار داریم که با کشور آمریکا مراوده مستقیمی وجود ندارد، اما با این وجود مباحث ارزی به دلار گره خورده، بنابراین یکی از بهترین راهکار‌ها این است که با کشور‌هایی دیگر به طور مستقیم مبادلات اقتصادی را انجام دهیم. اساسا پیمان‌های پولی و ارزی به همین دلیل مطرح می‌شود، زیرا با خیلی از کشور‌ها می‌توان پیمان دو جانبه داشت ومبادلات را با پول ملی آن‌ها انجام داد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: این کار را می‌توان با دینار، روپیه، درهم و … وسعت بخشید و بهترین راهکار هم همین است. روسیه و چین معاملات اقتصادی خود را با روبل روسیه و یوآن چین آغاز کرده اند و مبادلات تجارتی شان هم رشد داشته است. روسیه نه تنها دلار را در مبادلاتش با چین حذف کرده، بلکه در مبادلات تجاری خود با دیگر کشور‌ها نیز از ارز ملی استفاده می‌کند.

فولادگر در ادامه افزود: دستیابی به این مهم مستلزم مفید واقع شدن بحث‌های دوجانبه‌ای است که کشور‌ها در مراودات اقتصادی به یکدیگردارند. برفرض در پیمان‌های اقتصادی در نظر گرفتن ارز ملی برای تبادلات پولی گنجانده شود. اگر بتوانیم با قرارداد‌های پولی دوجانبه و چندجانبه اقتصاد کشور را از وابستگی به دلار برهانیم، بخش عمده‌ای از نوسانات اقتصادی کشور پشت سر گذاشته شده است.