استایرین مونومر و اسید ترفتالیک دو ماده اصلی و حیاتی صنعت رزین و کامپوزیت کشور هستند که اگر برنامه درست و دقیقی برای عرضه، خروج از محدودیت و یا توقف عرضه‌ این دو ماده اتفاق نیافتد عملا چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰شرکت تولیدکننده انواع رزین، پلی استر، آلکید و پلی استر پودری دچار چالش می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد حاجی بابا – عضوهیات مدیره رنگ و رزین و کامپوزیت ایران در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران در خصوص محدودیت عرضه دو ماده اولیه و اساسی صنعت رنگ رزین و کامپوزیت کشور گفت: استایرین مونومر اولین ماده‌ای است که اخیرا اطلاع یافتیم عرضه آن با محدودیت مواجه شده است؛ صنایع پتروشیمی تولیدکننده خاص آن در ایران بوده و به صورت انحصاری این محصول را تولید می‌کند.

وی افزود: متاسفانه اخیرا باتوجه به راه‌اندازی شرکتی در منطقه آزاد ماهشهر، توافقی صورت گرفته که ۳۰ درصد از ظرفیت پتروشیمی به یک شرکت خاص تحویل شود و تحویل این حجم از تولید به این شرکت به صورت ذکرشده، عملا پنجاه کارخانه که در زمینه تولید رزین پلی استر فعال هستند و محصولاتشان در صنایع متعدد و زیادی چون صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی، آب رسانی کشور و… مورد مصرف است را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حاجی بابا اظهار کرد: اگر عرضه این محصولات با توجه به توضیحات ارایه شده دچار معضل شود، قاعدتا این پنجاه شرکت و ۵۰۰۰ نفر نیروی کار آن که به صورت مستقیم در این صنایع فعال هستند، دچار مشکل خواهند شد و تولید این صنایع با چالش و حتی توقف مواجه است.

عضو هیات مدیره انجمن رنگ و رزین ایران در ادامه توضیح داد: در شرایطی که این موضوع حل نشده، مسئله دیگری در رابطه با یک محصول انحصاری دیگر تولید پتروشیمی صنعت کشور به نام اسیدترفتالیک مطرح شده است؛ این ماده هم در صنعت تولید رزین‌های پلی استر و صنایع وابسته به این محصول و هم در صنعت رزین آلکید و رزین‌های پودری مورد نیاز است.

حاجی بابا تصریح کرد: کل صنعت رنگ مانند رنگ‌های ساختمانی، دریایی و گریل‌‎های مختلف صنعت رنگ، وابسته به رزین آلکید است که اگر بخواهیم تعداد شاخص‌های این صنعت را بشماریم چیزی بالغ بر۲۰۰ الی ۳۰۰ صنعت رنگ در کشور خواهد بود؛ همچنین رزین پلی استر پودری که در رنگ‌های پودری استفاده می‌شود و صنایع مصرف رنگ‌های پودری، کلیه تجهیزات فلزی لوازم خانگی و قطعات خودرویی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر برنامه درست و دقیقی برای عرضه، خروج از محدودیت و یا توقف عرضه‌ این دو ماده تا پایان سال اتفاق نیافتد عملا چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت تولیدکننده انواع رزین، پلی استر، آلکید و پلی استر پودری دچار چالش می‌شود و حدود ۱۰هزار نفر نیروکار مستقیم و صنایع وابسته دچار مشکل خواهند شد که نمی‌توان گفت میزان نیروی شاغل به کار در صنایع وابسته چه میزان است.

عضو هیات مدیره انجمن رنگ و رزین و کامپوزیت ایران، خاطر نشان کرد: نکته حائز توجه این است که عرضه این دو محصول انحصارا در اختیار پتروشیمی‌ها و تحت نظارت صنایع پایین دستی است. متاسفانه اخبار خوشایندی در رابطه با تعامل با این موضوع پیشنهاد نشده و مطمئنا باتوجه به شرایط کنونی کشور امکان واردات برای این تعداد صنایع به صورت خرد عملا غیر ممکن است و  اگر تا پایان سال تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نشود، از ابتدای سال چالش سنگینی خواهیم داشت و در صورتی که صنایع مطرح ‌شده به دلگرمی نرسند که مشکل حل خواهد شد، باتوجه به نزدیکی پایان سال، ممکن است در جهت تعدیل نیروهای خود اقدام کنند که موضوع تاسف آوری است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام صنایع پایین دستی بیشتر تحت تاثیر هستند، توضیح داد: رزین سازان جز صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها هستند و مواد و محصولات پتروشیمی‌ها را مصرف می‌کنند. در رابطه با رزین آلکید کل صنعت رنگ کشور، تولیدکننده‌های ریزن پلی استر و  استر کل صنعت نفت و پتروشیمی مجبورند برای تامین مخازنی که دارند از لاینینگ و پوشش‌های پلی استری استفاده ‌کنند. همچنین کل صنعت آب رسانی کشور که پروژه‌هایش از این طریق اجرا می‌شود، وخودروسازی و… با مشکل مواجه خواهند شد.

همچنین امیرحسین خاتمی-  عضو انجمن رنگ و رزین و کامپوزیت ایران گفت: عدم تامین استایرین مونومر و ترفتالیک اسید دو چالش اساسی در صنعت رنگ و رزین کشور است که در صورتی که تمهیداتی برای حل آن اندیشیده نشود، صنعت رنگ و رزین کشور به جد با مشکل مواجه خواهد شد.

عضو انجمن رنگ و رزین و کامپوزیت ایران، تصریح کرد: متاسفانه صنعت رنگ و رزین کشور دچار دو چالش بسیار بزرگ شده است؛ چالش اصلی درخصوص مصرف استایرین مونومر است که صنعت رنگ و رزین کشور به آن وابسته بوده و حدود ۴۰درصد حلال رنگ رزین کشور، استایرین مونومر است و در صورتی که استایرین مونومر تامین نشود، دچار چالش خواهیم شد و تقریبا بین ۷۰ تا ۸۰ واحد به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ واحد به صورت غیر مستقیم دچار چالشی بزرگ خواهند شد.  

خاتمی تصریح گرد: استایرین مونومر و ترفتالیک اسید مواد اولیه رزین‌سازی هستند و اگر این اتفاق بیافتد در صنعت خودروسازی، مخازن سازی، پالایشگاه‌ها و قطعات، کامپوزیت کشور و… چالش خواهیم داشت.  

او اظهار کرد: همچنین در کشور حدود شش کارخانه تولیدکننده الیاف شیشه فعال است. الیاف شیشه و رزین پلی استر لازم و ملزوم هم در صنایع پایین دستی هستند . اگر رزینی درکار نباشد، جدای از این که صنایع مصرف‌کننده رزین که باید الیاف هم استفاده کنند به مشکل می‌خورند، این شش کارخانه هم دچار مشکل خواهند شد. صنایع یادشده، عملا نیاز واردات به محصول را به طور کامل مرتفع کردند.

وی در پایان یادآور شد: به طور مشخص تا به امروز هیچ یک از دست اندرکاران و سازمان‌های مرتبط در رابطه با این موضوع اظهار نظر روشنی انجام نداده‌اند. تمامی سازمان‌های ذیربط از تغییر و تحولات اطلاع دارند و اظهار شده که در حال بررسی مشکلات هستند اما تاکنون خبر امیدوارکننده‌ای نرسیده است.
انتهای پیام