نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود و ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش های مختلف استان موجب خام فروشی شده است و ارزش افزوده کمی نصیب تولیدکنندگان می شود.

پایگاه خبری درآمد نیوز -نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود و ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش های مختلف استان موجب خام فروشی شده است و ارزش افزوده کمی نصیب تولیدکنندگان می شود.

علی جدی اظهار داشت: خام فروشی در حوزه های مختلف کشاورزی و معدنی در استان زیاد است و کارخانه آلومینای ایران تنها فرصت برای فرآوری معدن در این استان است و مابقی مواد معدنی به صورت خام از استان خارج می شود.

وی افزود: با وجود ظرفیت های اقتصادی مناسب در این خطه از شمالشرق کشور، نبود صنایع پایین دستی، صنایع پسین و پیشین از چالش های فراروی صنعت خراسان شمالی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره خام فروشی در بخش کشاورزی و دامپروری استان گفت: سالانه ۸۰۰ هزار راس دام به صورت زنده از استان خارج می شود، اگر این تعداد دام در استان کشتار شود، ارزش افزوده مناسب نصیب تولیدکننده می شود.

کارخانه آلومینای ایران تنها فرصت برای فرآوری معدن در خراسان شمالی است

وی خاطرنشان کرد: باید واحدهای مربوط به فرآوری پوست و پشم حاصل از کشتار دام در استان ایجاد شود تا ارزش افزوده برای استان ایجاد شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: دامپروری از پیشرانهای اقتصادی استان محسوب می شود، اما اکنون دام هایی که در قالب خرید تضمینی کشتار می شود به علت ضعف زیرساخت ها راهی کشتارگاه های استان گلستان می شود.

وی بیان کرد: یک کشتارگاه در شیروان در حال راه اندازی است که امید می رود با بهره برداری از این واحد صنعتی، زنجیره تولید گوشت کامل شود، ظرفیت این واحد صنعتی در هر نوبت یکهزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین است که کمتر از ۱۸ ماه آتی به بهره برداری برسد.

جدی با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ تن شیر خام از استان خارج می شود گفت: اکنون شیر خام تولیدی دامداران هم از استان خارج می شود و در این شرایط، به علت نبود صرفه اقتصادی، جمعیت دامی استان در حال کاهش است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت ها برای فرآوری محصولات تولیدی باغداران استان هم مناسب نیست، محصولات باغی و سردرختی هم به علت کم بودن ظرفیت سردخانه ها و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی با قیمت پایین فروش می رود و یا بخش زیادی از آن به ضایعات تبدیل می شود.

جدی یادآور شد: اگر سردخانه به میزان نیاز ایجاد شود، باغداران محصولات خود را ذخیره سازی کرده و در خارج از فصل با قیمت مناسب عرضه می کنند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید زنجیره تولید در بخش های مختلف دامی، زراعی و باغی کامل شود، ادامه داد: در استان در زمینه داروهای گیاهی ظرفیت های خوبی وجود دارد که اگر زنجیره تولید کامل شود، ارزش افزوده آن نصیب استان می شود.

خراسان شمالی در عرصه زراعی، باغی، دامی و شیلات دارای ظرفیت و استعداد بالایی است و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش ها ضروری است.

اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۵۲ هزار تن آن را دارد.

از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.