این اتفاق قابل پیش‌بینی بود، اما نه به این شدت و زمان طولانی‌ای که امروز می‌بینیم. ما در گذشته هم نوساناتاتی را در بازار طلا و سکه داشتیم،

شنبه ۲۷ دی ماه، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۹۹ هزار تومان رسید و افت ۱۰۶ هزار تومانی را در یک هفته تجربه کرد، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی هم به ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید و این روند برای روز گذشته هم ادامه پیدا کرد و پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر ورود سکه به کانال ۹میلیون تومان درست از آب درآمد. این درحالیست که تغییر در قیمت اونس جهانی ایجاد نشده است،‌ البته برخی معتقدند روند نزولی قیمت طلا در آینده هم ادامه خواهد داشت. روند کنونی بازار طلا و سکه نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار واقعی نیست و همچنان انتظار برای کاهش بیشتر قیمت سکه وجود دارد. از طرفی با ایجاد آرامش نسبی در بازار ارز، خوش‌بینی‌های آینده اقتصادی و همچنین بازگشت ایران به بازارهای جهانی و عواملی از این دست بر شدت کاهش بیشتر نرخ طلا و سکه در ایران تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس هم برخی از کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند که ماه‌های آینده ریزش قیمت به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود و این روند می‌تواند در وضعیت اقتصادی تاثیر مستقیم بگذارد.

در حال حاضر شاهد کاهش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم، تحلیل شما از وضعیت کنونی چیست؟ این تغییرات قیمتی به چه دلیل رخ داده است؟

این اتفاق قابل پیش‌بینی بود، اما نه به این شدت و زمان طولانی‌ای که امروز می‌بینیم. ما در گذشته هم نوساناتاتی را در بازار طلا و سکه داشتیم، ولی در این مدت ۱۰ روز گذشته تا به امروز، می‌بینیم که زمان کاهشی بودن قیمت سکه و طلا طولانی‌تر شده است و این ادامه دارد. از یک بابت «اگر» بنابراین باشد که قیمت طلا و سکه کاهش یابد و تثبیت شود، این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود به این دلیل که به جهت بعد روانی کاهش این قیمت، مطمئنا خیلی از اقلام دیگر کاهشی خواهد شد و این اتفاق باعث خواهد شد تا جامعه ما که از نظر اقتصادی در مضیقه هستند بهتر بتوانند زندگی‌شان را مدیریت کنند؛ من هم امیدوارم که این وضعیت ادامه داشته باشد و قیمت در یک عدد منطقی و ثابت برسد و ماندگاری داشته باشد. در نتیجه باید گفت اگر اولا این روند کاهشی ادامه داشته باشد و دوم اینکه به یک عدد منطقی برسد و تثبیت شود، ما شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود ولی اگر در این زمینه با اتفاقاتی هرچند کوچک دیگر در آینده مواجه شویم که در بازار طلا و سکه التهاب وارد کند، به‌جای کاهش، مجددا با افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم شد.

فکر میکنید خوشبینی در مورد برگشت آمریکا به برجام و آزاد شدن ارزهای بلوکهشده ایران و نظایر اینها چقدر در وضعیت بازار موثر هستند؟

به هر جهت اگر سیاست آمریکا همکاری دوجانبه باشد و بخواهد ارتباط برقرار کند باید دست از شیطنت‌هایش بردارد. تا زمانیکه تحریم‌ها برداشته نشوند منتج به نتیجه شدن انعقاد قراردادها، توسعه ارتباط شرکت‌ها و رفت‌وآمدها و رخ دادن یک اتفاق خوب زمان می‌برد ولی می‌تواند در کوتاه‌مدت کمک کند و بازار تحت تاثیر قرار بگیرد، با ین حال همانطور که گفتم دراین زمینه اما و اگرهای زیادی وجود دارد. اخبار یکی دو روز گذشته و آنچه ما در بازار شاهد هستیم این است که وقتی رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی قیمت ارز و سکه را اعلام کردند، بازار با توجه به این اخباری که پیرامون اقتصاد به‌ویژه از سوی بانک مرکزی و دولت اعلام شده، راه خودش را پیدا می‌کند و از آن تاثیر می‌گیرد و شدت آن هم در این چند روز بسیار بالا بود. من کم دیده بودم که در یک مدت چند روزه شاهد کاهش قیمت آن هم با این ارقام باشیم.

ممکن است در آینده تقاضاهای بیشتری برای خرید طلا در کشور شکل بگیرد؟

معمولا در پایان سال شمسی، میلادی و در سال چینی، یکسری تسویه حساب‌ها در داخل و خارج صورت می‌گیرد که اینها یک حجمی از تقاضا را وارد بازار می‌کنند، مطمئنا تقاضاهای جدید تاثیر خود را در بازار می‌گذارد ولی براساس سیاستی که دولت و آقای روحانی در پیش گرفته و برای شش ماه آینده پیگیری می‌کند، فکر می‌کنم که این بازار به سمت تثبیت شدن حرکت کند. یعنی قیمت کاهشی شود و در سقفی خودش را تثبیت کند و نگه دارد. مطمئنا بحث تقاضا هم می‌تواند در بازار ما ایجاد و مدیریت شود. این بانک مرکزی است که باید از طریق خزانه خودش، تقاضاهای حقیقی را تشخیص دهد. گاهی اوقات در بازار تقاضاها به این سمت می‌رود که عده‌ای سود ببرند و با استفاده از یکسری شرکت‌ها و آدم‌های حقیقی و حقوقی به دنبال تسویه حساب‌های خودشان هستند. به همین دلیل مدیریت بانک مرکزی را بیشتر می‌طلبد که بتواند عرضه و تقاضا را در کشور پاسخ بدهد.

پیشبینی شما از آینده بازار طلا و سکه چیست؟

در مورد آینده بازار باید بگویم از نظر کلی در رابطه با طلا، قیمت اونس جهانی این نیست، این هم یک بازی بین موسسات مالی در دنیاست برای اینکه بتوانند ارزهای خودشان را در مقابل دلار پایاپای نگه دارند و در این زمینه بیشتر به دنبال این هستند که جاذبه‌های بیشتری برای موسسات مالی در مقابل طلا ایجاد کنند. به این دلیل که هر زمانی شاهد افزایش اونس جهانی طلا هستیم، بیشتر سرمایه‌گذاران به سمت ذخیره کردن طلا می‌روند. بنابراین ذخیره‌سازان یک رقیب سرسخت برای بانک‌های بزرگ در دنیا هستند، از آنجایی که طلا یک ماده معدنی است و روزها و شاید سال‌های پایانی خود را طی می‌کند، تلاش بر این است تا طلای باقی مانده در دنیا ذخیره‌ شود. به همین منظور سعی دارند تا این رقابت را در جهان نگه دارند یعنی با قیمت‌های پایین بخرند و ذخیره کنند. در این زمینه بانک مرکزی ما باید هوشیار باشد به نوعی که بتواند ذخایر خود را بیشتر کند.