یک اقتصاددان گفت: اقدامی که در حال حاضر در وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد، خاموش کردن موتور رشد نقدینگی از کانال انضباط بخشی نظام بانکی است.

یک اقتصاددان گفت: اقدامی که در حال حاضر در وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد، خاموش کردن موتور رشد نقدینگی از کانال انضباط بخشی نظام بانکی است.

وحید شقاقی‌شهری؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه، اظهار کرد: مسیری که در حال حاضر بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پیش گرفته‌اند عملا پیاده سازی انضباط پولی-مالی در کشور است که هرچقدر این انضباط تداوم داشته باشد می‌توان امیدوار باشیم که رشد نقدینگی کاهش پیدا کند یا کنترل شود.

وی گفت: شفافیت صورت‌های مالی، کنترل ترازنامه بانک ها، تفکیک بانک‌های بد از بانک‌های خوب ، انضباط بخشی به بانک‌ها بد ، فشار سنگین برای برقراری انضباط بانکی برای بانک‌های پرریسک و بد، کاهش ریسک بانک های بد ، محدودیت بر رشد ترازنامه بانک های بد (منظور از بانک های بد یعنی بانک‌های پرریسک)، کاهش تحمیل تسهیلات تکلیفی به سیستم بانکی و سالم سازی ترازنامه آنها جزو سیاست های انضباط بخشی نظام بانکی است که در دستور کار قرار دارد و هرچقدر سرعت بیشتری در اجرا داشته باشد ، می توان امیدوار به کاهش بیشتر رشد نقدینگی باشیم.

شقاقی‌شهری معتقد است: این موارد عواملی است که می‌تواند موتور رشد نقدینگی سیستم بانکی ما را خاموش کند و بخشی از اینها اجرایی شده و بخشی هم در حال اجراست.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که نتایج مثبت ناشی از اجرای این اقدامات، هم زمان بر است و هم در یک فاصله زمانی اثرات مثبت خود را نشان خواهد داد. البته بخشی از این اثراتی که در حال حاضر شاهد هستیم حاصل تلاش بانک مرکزی برای انضباط بخشی به سیستم بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه ۳ناترازی بودجه‌ای و مالی ، ناترازی تجاری و ناترازی بانکی بر تورم اثرگذار هستند،‌تصریح کرد: اقدامی که در حال حاضر در وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی انجام می‌شود ، خاموش کردن موتور رشد نقدینگی از کانال انضباط بخشی نظام بانکی است.

به گفته شفافی شهری، خاموش کردن موتور ناترازی مالی – بودجه ای و ناترازی تجاری در دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور یعنی در سازمان برنامه و بودجه ، وزارت صمت و جهاد کشاورزی باید دنبال شود و تا زمانی که این ناترازی‌ها حل نشده است، موتور رشد نقدینگی و تورم هم خاموش نخواهد شد.

این استاد دانشگاه افرود: یکی از موتورهای رشد نقدینگی یعنی انضباط بخشیدن به سیستم بانکی، مهار شده است و باید تلاش شود موتورهای دیگر هم عملا از کار بیفتد و در نهایت هرچقد این برنامه ها دقیق تر و با سرعت بیشتری اجرایی شود اثربخش‌ خواهد بود.