یزد – درآمد نیوز- مدیرعامل سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با بیان اینکه افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ بیش از ۲۰۴ هزار ریال منطقی نیست ،گفت: هر کس نباید با شاخص های خود قیمت ها را تعیین کند این سازمان به جد مدعی حقوق مصرف کنندگان است.

به گزارش ایرنا عباس تابش روز یکشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان یزد با بیان اینکه نرخ گذاری گوشت مرغ با توجه به عامل هایی ۲۰۴ هزار ریال هرکیلوگرم مصوب شد، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور کمبود مرغ وجود ندارد اما مرغ موجود گران و علت آن نیز ۲ نرخی بودن مرغ و قیمت گذاری غیرمنطقی است. 

وی اظهار کرد: قیمت تمام شده مرغ با ۸۵ درصد ذرت دولتی و ۵۰ درصد کنجاله دولتی، ۱۳۰ هزار ریال است و استانداران تا سقف ۱۰ درصد اختیار افزایش قیمت دارند که این رقم به ۱۴۰ هزار ریال می رسد و با توجه به احتساب قیمت برای عرضه کنندگان قیمت مرغ از قرار کیلویی ۲۰۴ هزار ریال اعلام شد. 

مدیرعامل سازمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در مورد تامین نهاده های مورد نیاز مرغداران هم گفت: برای پرورش ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه در ماه های بهمن و اسفند،  برنامه ریزی برای تامین نهاده در کشور انجام شد که آمار گمرک ایران این موضوع را ثابت می کند و اگر مرغداری نهاده تحویل گرفت، اما مرغ تحویل نمی دهد، باید در انتظار برخورد باشد و استانداران این موضوع را به شکل ویژه دنبال کنند.

وی با اشاره به برخی بهانه‌ جویی ها که در تحویل ندادن مرغ از سوی برخی ها مطرح می شود، هم گفت: عده ای افت بار را بهانه می کنند و تعدادی هم ۴۲ روز را برای تبدیل جوجه یک روزه به مرغ را کم می دانند که باید همه این موارد ساماندهی شود و نباید بهانه ای برای تحویل ندادن مرغ شود.

تابش خطاب به این افراد خاطرنشان کرد: چرا واحدهای تولید مرغ ۶۰ روز زمان را برای پرورش جوجه مطالبه می کنند؟، در حالی که استاندارد وزن مرغ در بازار جهانی ۱.۸ کیلوگرم است، متاسفانه در ایران این عدد به ۲.۲ کیلوگرم می رسد، چرا برخی پرورش دهندگان اصرار به عرضه و فروش هر قطعه مرغ با سه کیلوگرم وزن برای مدت ۶۰ روز را دارند ،تا مردم برای چربی بیشتر پول بیشتری پرداخت کنند.

معاون وزارت صمت ادامه داد: بدین ترتیب مدت پرورش جوجه از ۴۲ روز به ۴۵ روز افزایش یابد، اگر غیر از این باشد، در دوره بعد نهاده به این واحدها تحویل نشود.

مدیرعامل سازمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: امسال بیشتر از سال قبل نهاده وارد کشور شد و جهاد کشاورزی باید پیگیری کند که چرا نهاده ها دیر به دست مرغدار می رسد.

همچنین پنجم شهریورماه امسال مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفته بود که با شیوع ویروس کرونا در چند ماهه گذشته صنعت مرغداری کشور و به تبع آن استان را تحت تاثیر قرار داد طوریکه موجب کاهش ۴۰ درصد تولید مرغ گوشتی در استان شد.

دکتر علی فاتحی نیا در دیدار با امام جمعه اردکان افزود: پیش از این ماهانه چهار میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت می گرفت که اکنون این رقم به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه رسیده است.

وی تعطیلی رستوران ها ، تالارها و مراکز اقامتی  به علت کرونا را از دلایل کاهش مصرف مرغ در استان نام برد و گفت: این امر باعث شد تا مرغداران فعالیت جوجه ریزی خود را محدود کنند.

فاتحی نیا خاطر نشان کرد: در مجموع شرایط استان در زمینه تولید گوشت مرغ مطلوب است و  تعداد واحدهای مرغداری  شهرستان اردکان را  هم ۲۳۳ واحد بیان کرد و افزود: بیشترین واحد تولید مرغ گوشتی استان در این شهرستان قرار دارد  طوریکه در این منطقه چهار تا پنج برابر دیگر شهرستان های استان گوشت مرغ تولید می شود و از مجموع واحدهای یاد شده ۱۲۴ مورد آن فعال است.

همچنین سید جمال سجادی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد  در خرداد ماه ۱۳۹۹ از کاهش مصرف گوشت مرغ به دلیل شیوع  کرونا به دلیل تعطیلی رستوران ها، تالارها ، هتل ها، لغو مهمانی ها ،دید و بازدیدهای خانوادگی و  نوروزی خبر داد و گفت عرضه مرغ گرم برای مصرف در این بازه زمانی به کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار( ۱۲۹ هزار ریال) رسید .

وی بابیان اینکه سالانه ۶۵ هزار تن گوشت مرغ در ۹۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی استان تولید می شود،  یادآورشد : نیمی از مرغ یزد به بازار دیگر استان ها عرضه و حدود ۲۰ درصد آن در رستوران ها، تالارها و هتل ها به  مصرف می رسید.