یک کارشناس حوزه بین الملل نفت گفت: طی حدود ۲ سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا، کاهش تقاضا برای نفت و پایین بودن قیمت نفت؛ رغبت برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی این صنعت کاهش یافته است. 

محمد دیالمی، کارشناس حوزه بین الملل نفت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که در بازار نفت دچار افت سرمایه گذاری در بخش بالادستی هستیم، گفت: طی حدود ۲ سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا، کاهش تقاضا برای نفت و پایین بودن قیمت نفت؛ رغبت برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی این صنعت کاهش یافته است.

وی درباره نفت شیل هم گفت: بازگشت به تولید این نوع از نفت به میزان پیش از شیوع کرونا زمان بر است؛ علت این زمان بر بودن این است که باید تعداد دکل‌های حفاری و حفاری چاه‌ها را افزایش دهند. از طرفی حوضه‌های اصلی نفت شیل ضریب تولید سابق خود را ندارند و بر اساس پیش بینی اغلب کارشناسان تولید نفت شیل مانند گذشته باشد.

به گفته این کارشناس حوزه بین الملل نفت، برای افزایش تولید نفت متعارف یا بازگشتن به نرخ تولید پیش از کرونا، در کل دنیا و همچنین صنعت نفت ایران باید سرمایه کلانی تزریق شود. البته هنوز کاهش تولید نفت بدلیل عدم سرمایه گذاری کاملاً محسوس نیست، اما پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری میلادی یا ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی این کاهش تولید که ثمره کاهش سرمایه گذاری در این صنعت است، دیده شود.

دیالمی اظهار داشت: از سوی دیگر جوامع بین المللی در حال ایجاد فشار به شرکت‌های نفتی هستند. چنانچه اخیراً شاهد محکوم شدن کمپانی شل از سوی برخی از حامیان محیط زیست بودیم و این کمپانی موظف شد تا تولید کربن خود را ۴۵ درصد کاهش دهد این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از سهم تولید کربن این شرکت در اختیارش است و باقی میزان کربن تولیدی از سوی مصرف کنندگان بنزین تولیدی این شرکت ایجاد می‌شود که به scope ۳ معروف است.

وی ادامه داد: هر چند فشار دوست داران محیط زیست بر کمپانی‌های نفتی بیشتر شده است، اما به نظر می‌رسد فعلاً نمی‌توانند اثر چندانی بر بازار نفت بگذارند؛ مگر اینکه تولید خودروهای برقی در تعداد زیاد اقتصادی شده و قیمت آن نیز کاهش یابد تا اقبال عمومی نسبت به خریداری آن‌ها ایجاد شود.

کارشناس حوزه بین الملل نفت با تاکید بر اینکه روند واکسیناسیون کرونا افزایشی است، تاکید کرد: با افزایش تعداد افرادی که واکسینه شدند ترددها، حمل و نقل و … و در نتیجه میزان مصرف نفت افزایش می‌یابد. طبق گزارش مؤسسه انرژی دانشگاه آکسفورد میزان تقاضای روزانه نفت به رقم حدودی ۹۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که روند صعودی دارد و منتظریم تا پایان سال جاری به رقم حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نیز برسد؛ البته نمی‌توان به طور دقیق و نهایی اعلام کرد، چرا که هنوز بخشی از خطوط هواپیمایی به شرایط قبلی بازنگشتند.

دیالمی توضیح داد: اوپک همچنان کمتر از پتانسیل خود به تولید نفت می‌پردازد و همین موضوع می‌تواند نوید از افزایش نرخ در آینده باشد، اما نمی‌توان به طور دقیق رقم ۱۰۰ دلار را برای هر بشکه پیش بینی کرد. البته قیمت باتوجه به شرایط بنیادی بازار، بالا می‌ماند. برای رسیدن به رقم ۱۰۰ دلار هنوز زود است. چرا که بازگشت اقتصاد جهانی به شرایط قبل کرونا زمان بر است. چرا که هنوز مردم نمی‌توانند به راحتی هزینه کرده و در نتیجه افزایش هزینه کردهای مردمی، مصرف نفت و قیمت آن بالا رود.