وزیر نفت به مصوبه روز چهارشنبه هیات دولت در خصوص رایگان شدن گازبهای مشترکان کم مصرف اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر می شود که علاوه بر کمک به مردم، کاهش مصرف را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز در مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی زنگنه با بیان اینکه هر کسی بتواند مصرف خود را در ماه های سرد سال تا ۱۰ درصد کاهش دهد، گازبهایش ۱۵ درصد کم می شود، اظهار کرد: این درآمدی برای دولت ایجاد نمی کند اما بهینه سازی در مصرف را به دنبال دارد.  

وی افزود: علاوه بر این اگر ادارات دولتی مصرف خود را نسبت به سال های قبل اضافه کنند کل گازبها ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند.  

وزیر نفت با بیان اینکه با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، هیچگاه تولید نفت ایران متوقف نشد، تصریح کرد: در تحریم ثابت کردیم که از تلاش دست نمی کشیم و با مجاهدت همکاران راه دیگری پیدا کنیم که توسعه صنعت نفت متوقف نشود.

به گفته زنگنه حتی در صادرات نفت که بیشترین فشارها را دولت ترامپ وارد کرد، صادرات نفت ایران متوقف نشد و ما نشان دادیم زنده و مقاوم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حتی در دوران فشار کوید ۱۹ تحریم را بیشتر کرد اما باز هم با قدرت کار را پیش می بریم،گفت: امیدوارم برای زمستان سال آینده از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تولید داشته باشیم.

وزیر نفت اظهار کرد: با حفاری ۵ حلقه چاه در این سکو کار شروع می شود و در ادامه تولید و فراورش ابتدایی آغاز و کار انتقال گاز به خشکی شروع می شود.

زنگنه با بیان اینکه یکی از اهداف ما در قرارداد توسعه فاز ۱۱ فشار افزایی بود، گفت: فشار افزایی یک ضرورت حیاتی برای حفظ تولید است بعد از خروج طرف‌های خارجی، دو موضوع فشار افزایی در دریا و خشکی مطرح شد و در حال تصمیم گیری هستیم و امیدوارم در ماه های آینده ساخت کمپرسور و توربین توسط شرکت ایرانی برای فشارافزایی آغاز شود.  

وزیر نفت با بیان اینکه این توربین و کمپرسور باید متناسب با گاز ترش و مرطوب باشد، تاکید کرد: گزینه های مختلفی که می توانیم برای حفظ و نگه داشت تولید در پارس جنوبی داشته باشیم روی میز است.

وی با بیان اینکه تولید ایران از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و مجموع تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز می رسد، گفت: کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه ای پارس جنوبی را باید تقویت کنیم زیرا این میادین از چندین میدان داخل کشور بزرگتر است.

زنگنه با بیان اینکه شرکت های پتروپارس و نفت و گاز پارس توسعه میادین فرزاد و بلال را شروع کنند، اظهار کرد: توسعه و نگهداشت تولید جزو اولویت های صنعت نفت است و ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی نیاز است.
 

به گزارش ایسنا، عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با دکل دریایی MD-1 در موقعیت مرزی SPD11B امروز (دوشنبه، ۲۴ آذرماه) با دستور وزیر نفت به‌طور رسمی آغاز شد.

دکل دریایی MD-1 شرکت مپنا نهم آبان‌ماه امسال از میدان نفتی سروش ترخیص و ۱۶ آبان‌ماه در موقعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس مستقر شد، حفاری ۱۲ حلقه چاه توصیفی – توسعه‌ای این فاز در دو مرحله در برنامه است.

در مرحله نخست با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه توصیفی – توسعه‌ای و نصب سکوی SPD11B، تولید اولیه از این طرح به مقدار ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز (معادل ۱۴ میلیون مترمکعب) محقق می‌شود، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر، هم‌زمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز غنی افزایش می‌یابد.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌دلیل تحریم به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شده است. حمیدرضا مسعودی اعلام کرده بود: «از ظرفیت همه پیمانکاران داخلی برای توسعه فاز ۱۱ استفاده می‌کنیم و دست همه آنها را برای انجام این طرح بزرگ ملی می‌فشاریم.»
انتهای پیام