اسلام‌آباد – درآمد نیوز – دولت پاکستان با هدف ایجاد محیط سازگار و امن برای تجارت با همسایگان اداره جدیدی جهت نظارت بر مدیریت مرزهای مشترک تشکیل داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از منابع رسمی پاکستان، نشست مقامات بلندپایه‌ای به ریاست «عمران‌خان» نخست وزیر این کشور با دستور کار بررسی فرآیند تجارت در مرزهای زمینی و ارائه تسهیلات بیشتر برای ایجاد محیط سازگار و امن برگزار شد.
دفتر نخست وزیری پاکستان در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در اختیار دفتر ایرنا در اسلام‌آباد قرار گرفت، اعلام کرد: عمران‌خان دستور تشکیل اداره جدید نظارت بر مدیریت بهتر مرزها و امنیت را صادر کرد و براساس آن تبادل به موقع اطلاعات و داده‌ها تسریع می‌شود.
در این بیانیه آمده است: اداره جدید نظارت بر مدیریت مرزها به ریاست معاونت وزارت کشور پاکستان فعالیت می‌کند و دستور اصلی آن پیشبرد اولویت تجارت آزاد و البته در مرزهای امن است.
جلسه بررسی روند مدیریت مرزها با حضور مقامات ارشد پاکستانی از جمله “عبدالرزاق داوود” مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی، “سیدعلی‌حیدر زیدی” وزیر امور کشتیرانی، “اعجاز احمد شاه” وزیر کشور، “معید یوسف” مشاور امنیت ملی و “شبلی فراز” وزیر اطلاع رسانی پاکستان برگزار شد.
در این جلسه اعلام شد که ۱۰ وزارتخانه پاکستان در کنار دولت‌های ایالتی برای مدیریت مرزهای مشترک با همسایگان با یکدیگر همکاری می‌کنند اما اداره‌ای ویژه در سطح دولت فدرال (اسلام‌آباد) برای نظارت بر نظام مدیریت مرزی وجود نداشت و نخست وزیر پاکستان با صدور فرمان تشکیل اداره فوق، تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی ربط را موظف به تبادل به موقع اطلاعات و داده‌ها کرد.

مقامات پاکستانی ضمن بررسی پیشرفت‌های صورت گرفته در اجرای طرح حصارکشی مرزهای مشترک این کشور با جمهوری اسلامی ایران، بر دریافت نتایج موثر از ایجاد سیستم‌های نظارتی در گذرگاه‌های مشترک مرزی تاکید کردند.
آنان افزودند: انسداد خلأ‌ها در نوار مشترک مرزی و مقابله با پدیده قاچاق طی یک سال گذشته ضمن بهبود معیشت پاکستان میلیاردها روپیه برای خزانه ملی سود داشته است.
عمران‌خان نخست وزیر پاکستان از مقامات حاضر در جلسه مدیریت مرزها خواست تا برای توسعه تجارت مرزی با همسایگان اقدامات عملی را تقویت کنند و برای این مهم تقویت بیش از پیش امنیت مرزی نیز باید در اولویت قرار گیرد.
گام جدید دولت عمران‌خان برای مدیریت بهتر مرزها و تقویت تجارت درحالی اعلام می‌شود که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیست و یکم آبانماه امسال طی چهارمین سفر خود به اسلام‌آباد (از زمان آغاز دولت فعلی پاکستان) آمادگی کشورمان برای توسعه همه جانبه مناسبات با همسایه شرقی پاکستان را ابراز داشت.
ظریف با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گذرگاههای مرزی با پاکستان، از تصمیم دولت این کشور در خصوص گشایش بازارچه های جدید مرزی در جهت توسعه مناسبات تجاری دو کشور استقبال و آمادگی کشورمان برای توافق پیرامون‌ مدل‌های جدید تبادلات تجاری را نیز اعلام کرد.
گشایش مرز ریمدان، از مهم‌ترین نتایج سفر ۲۰ روز پیش دکتر ظریف به پاکستان است. وزیر امور خارجه ایران به مقامات پاکستانی اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران به زودی گذرگاه «ریمدان» در استان سیستان‌ و بلوچستان را افتتاح خواهد کرد و از طرف پاکستانی خواست تا این کشور نیز گذرگاه «گبد» را باز کند. همچنین پیشنهاد شد به مرور گذرگاه‌های مرزی دیگری از جمله گذرگاه «پیشین» – «مند» بین دو کشور افتتاح شود و معبرهای ورودی و خروجی میان دو کشور افزایش یابد.