آیین گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی با حضور روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی واعضای هیات مدیره، سید کاظم صدر عضو کارگروه بانکداری اسلامی و دیگر اعضای این کارگروه در بانک کشاورزی برگزار شد.

آیین گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی با حضور روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی واعضای هیات مدیره، سید کاظم صدر عضو کارگروه بانکداری اسلامی و دیگر اعضای این کارگروه در بانک کشاورزی برگزار شد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی و همکاری های بین الملل بانک کشاورزی، در این نشست روح اله خدارحمی ضمن تبریک هفته بانکداری اسلامی و قدردانی از خدمات و اقدامات اعضای شورای بانکداری اسلامی بانک کشاورزی،به ترسیم مسیر حرکت آینده پرداخت و اظهار داشت: ما به لحاظ ارزشی و دینی وظیفه داشتیم یک نظام بانکی منطبق با موازین شرعی را در کشور پیاده کنیم که این نظام استقرار پیدا کرده و اکنون باید به انتقادات پاسخ دهیم ، ایرادات را بررسی و رفع کنیم و به طور همزمان روشنگری و اطلاع رسانی کنیم و در مقابل نقدها بی تفاوت نباشیم .

وی افزود: بانکداری بدون ربا یک زیرساخت است و ما بر مبنای این بستر عملیات بانکی کشور را سامان دادیم و اجرا کردیم. رشد چشمگیر منابع سپرده ای و جذب نقدینگی جامعه در قالب ابزارهای بانکی به مفهوم کارآیی مناسب ابزارهای بانکداری اسلامی و جلب اعتماد و اطمینان مردم است.در زمینه پرداخت تسهیلات نیز بانک‌ها با استفاده از قراردادها و عقود اسلامی در طیف گسترده ای به مخاطبان متنوع در بخش های مختلف اقتصادی پاسخگو هستند و از پرداخت‌های خرد تا تأمین مالی واحدهای تولیدی بزرگ را پوشش می دهند.

خدارحمی تصریح کرد: نظام بانکی بر مبنای ضوابط و عقود اسلامی، نقش اقتصادی را به خوبی انجام می دهد و در زمینه تجهیز و تخصیص منابع،تأمین مالی توسعه و تجارت و ارائه ابزار های متنوع پرداخت موفق عمل کرده است و خوشبختانه بانک کشاورزی مفتخر است که به عنوان بانک پیشرو در زمینه اجرای مفاد بانکداری اسلامی مطرح و موفق بوده است.

وی اضافه کرد: با وجود اجرای سراسری و نسبتاً موفق بانکداری اسلامی درکشور ، متاسفانه برخی با اظهارنظرات نسنجیده و غیر دقیق و عمدتاً به دلیل عدم آگاهی از ساز وکار بانکداری و عدم توجه به دستاوردهای مثبت و سازنده بانکداری اسلامی، این تجربه موفق را نفی می کنند و اینجاست که نقش علما،اساتید و صاحب‌نظران پررنگ می‌شود و برماست که در کنار اجرای صحیح عملیات بانکی،با رفع ایرادات به پاسخگویی، آموزش و آگاهی‌بخشی در این زمینه بپردازیم .

در این نشست سید کاظم صدر عضو کارگروه بانکداری اسلامی به سابقه ی درخشان و عملکرد پیشروی بانک کشاورزی در زمینه بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: هفته بانکداری اسلامی برای بانک کشاورزی بسیار خاطره انگیز است زیرا از ابتدا بانک کشاورزی قدم های موثر و مهمی در زمینه اجرای بانکداری اسلامی برداشته و از زمان اجرای سراسری بانکداری بدون ربا در کل کشور ، تنها نتیجه اقدامات بانک کشاورزی برای سالیان متمادی در جلسات ارائه می‌شد چرا که سایر بانک ها مطلبی برای عرضه نداشتند و از زمان تشکیل کارگروه بانکداری اسلامی در دهه شصت ، پیوسته اعضای هیات مدیره بانک کشاورزی عضو کارگروه بانکداری اسلامی بوده اند و خدمات شایانی را ارائه داده اند و گزارش‌های اقدامات این کارگروه نشانگر پیشقدم بودن بانک کشاورزی و افتخاری برای این بانک در میان سایر بانک‌ها است.

بر اساس این گزارش، داور ماهی کار رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی نیز با اشاره به عملکرد این بانک در زمینه اجرای عقود اسلامی و تسهیلات پرداختی،تصریح کرد: با مرور کارنامه بانک کشاورزی متوجه می شویم که اجرای اصول بانکداری اسلامی باید به نام بانک کشاورزی ثبت شود.

وی ضمن برشمردن موفقیت های بانک کشاورزی، فراهم شدن بستر خدمت رسانی به جامعه در چارچوب بانکداری اسلامی را عنایت الهی دانست و اظهار داشت: اجرایی شدن عملیات بانکداری اسلامی در بانک کشاورزی با سرعت انجام شد که این سرعت عمل نتیجه سطح بالای کارشناسی و تخصص در بانک بود.