انتشار خلاصه جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو، حاوی جزئیاتی در خصوص احتمال افزایش نرخ‌های بهره در صورت توقف تورم بالاتر هدف بود.

به گزارش درآمد نیوز انتشار خلاصه جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو، حاوی جزئیاتی در خصوص احتمال افزایش نرخ‌های بهره در صورت توقف تورم بالاتر هدف بود.م

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از نیویورک تایمز؛ خلاصه‌ای از جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو که در اوایل نوامبر برگزار شده بود، دیروز منتشر شد. در این جلسه امکان افزایش نرخ‌های بهره هدف، در صورت افزایش تورم یا میل نکردن آن به هدف ۲ درصدی مطرح شد. اما مقامات فدرال رزرو هیچ عجله‌ای در مورد تصمیمات سیاستی نداشتند. سران بانک مرکزی ایالات متحده در حال بررسی وضعیت اقتصادی آمریکا هستند تا بتوانند اطمینان پیدا کنند تورم تحت کنترل است.

بدین ترتیب فدرال رزرو همچنان گزینه افزایش نرخ‌های بهره هدف را روی میز باقی گذاشته است. خلاصه جلسه فدرال رزرو متمرکز بر این موضوع بود تا در خصوص موضع صریح فدرال رزرو روشن‌سازی شود. مقامات حاضر در جلسه بانک مرکزی اذعان داشتند: در صورتی که پیشرفت تورم به سمت هدف ناکافی باشد، انقباض مجدد پولی نیاز است. آن‌ها معتقد بودند که داده‌های اقتصادی در ماه‌های آتی، می‌تواند علامتدهی مناسبی را در مورد پیش‌روی اقدامات ضدتورمی حاصل کند.

طی این جلسه، فدرال رزرو تصمیم گرفت تا نرخ‌های بهره را بدون تغییر باقی گذارد تا زمان بیشتری به تقاضای کل برای تعدیل در نرخ‌های جدید دهد. این تصمیم بیانگر توقف طولانی‌مدت نرخ‌های بهره است تا فدرال رزرو در طول چند ماه آینده بتواند شرایط اقتصادی آمریکا را به خوبی زیر نظر بگیرد.

فعالان بازار هم‌اکنون در حال گمانه‌زنی در خصوص شناسایی جهت تغییر نرخ‌های بهره هدف فدرال رزرو هستند. بانک مرکزی آمریکا در جلسه سیاستی ماه دسامبر آمار‌های پیش‌بینی فصلی جدید را منتشر خواهد کرد. در پی این جلسه، جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس‌کل فدرال رزرو، سخنرانی مطبوعاتی خواهد داشت که بر اساس آن می‌تواند شهودی از روند آتی سیاستی‌های پولی بانک مرکزی آمریکا کسب کرد. تا قبل از ماه سپتامبر، سیاستگذاران انتظار داشتند تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ نرخ‌های بهره هدف کاهش یابد.

ماحصل رویکرد فدرال رزرو در جلسه اوایل نوامبر عبارت است از اینکه، مقامات بانک مرکزی ایالات متحده می‌خواهند همگام با اجتناب از رکود شدید و به وسیله انقباض پولی، تورم را کاهش داده تا هدف ۲ درصدی را محقق سازند. با اینکه تورم شاخص قیمت مصرف کننده ثابت شده و از اوج ۹ درصدی تابستان ۲۰۲۲، به حوالی ۳.۲ درصد در ماه اکتبر ۲۰۲۳ رسیده است، اما سران فدرال رزرو از تحت کنترل درآمدن تورم اطمینان خاطر ندارند. بانک مرکزی آمریکا برای تحلیل تورم از شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) استفاده می‌کند که جدیدترین آمار‌های آن در ۳۰ نوامبر منتشر خواهد شد.

مقامات فدرال رزرو به دقت توانایی بازار کار و شرایط اقتصاد کلان را زیر نظر گرفتند. طبق گزارش بازنگری شده بازار کار آمریکا، در ماه اکتبر سرعت ایجاد اشتغال کاهش یافته و تنها ۱۵۰ هزار نفر مشغول کار شدند. بدین ترتیب سیاستگذاران شاهد تعادل نزدیک‌تری میان تقاضا و عرضه نیروی کار هستند.

در نهایت، نسشت آتی دسامبر و پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی می‌تواند وضوح بیشتری در مورد اقدامات آتی فدرال رزرو در خصوص نرخ‌های بهره ایجاد کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران به دقت دنبال نشانه‌هایی از سوی سیاستگذاران هستند تا در مورد زمان‌بندی کاهش بالقوه نرخ‌های سیاستی شهود پیدا کنند.