نظام پولی کشور نیز دچار تحول تغیر و شده است همان طور که نظام پولی کشور به دنبال سیاست های پولی و تقاضا و عرضه و تغییرات اجتماعی در دنیا با مشکلات زیادی مواجه شده است. این معاملات اقتصادی از دشواری ها تأثیر پذیرفته است.

درآمد نیوز –محمدرضا ناری، در حقوق کنونی معاملات و قراردادها از نظام ساده پایاپای به ساختار هم در تنیده و پیچیده بانکی مبدل شده است. در گذشته پول که دور ه ای عنصر کلیدی در پیدایش و تکوین معاملات و قراردادها بود کم کم ارزش از را خود دست داده و قراردادهای بدون کاربرد ارز رواج یافته است.

 نظام پولی کشور نیز دچار تحول تغیر و شده است همان طور که نظام پولی کشور به دنبال سیاست های پولی و تقاضا و عرضه و تغییرات اجتماعی در دنیا با مشکلات زیادی مواجه شده است. این معاملات اقتصادی از دشواری ها تأثیر پذیرفته است.

 این امر سبب گردید گذر زمان در اصول و قواعد حقوقی، موجب تدوین وضع خاصی از قوانین و ابزار شد. یکی روش های جدید استفاده از قراردادهای پایاپای است که در آن در نقل انتقال از پول استفاده می شود و در واقع روشی غیر نقدی به شمار می آید.

 در زمان های قدیم که پول هنوز اختراع نشده بود روش معاملاتی پایاپای روش غالب در بین مردم بود اما پس از اختراع پول و ایجاد نظام بانکی و خلق ارز و مسکوکات، معاملات نقدی به مدل غالب قرارداد تبدیل شد. با این حال در سی سال اخیر مجدداً استفاده از  قراردادهای پایاپای نمود بیشتری پیدا کرده است.

به رغم نگاه منفی عموم جامعه که قرارداد پایاپای در را قیاس با روش معامله با پول نامناسب می داند و گستردگی کاربرد مدل معاملات پایاپای در کشورهای مختلف و همچنین کمی حجم و ارزش بالای آن نشانگران این است که معاملات تهاتری نه تنها ناکارآمد نیستند بلکه در شرایطی خاص بر معاملات مستقیم ترجیح دارند.

در سال ۱۹۷۲ تنها ۱۵ کشور از دنیا در معاملات متقابل استفاده می کرده اند. این رقم در سال ۱۹۷۹، ۲۷ کشور شده است و در ابتدای سال ۱۹۹۰ به بر بالغ صد کشور رسیده است. اکنون برآورد می شود از آن سهم ۳۳ تا چهل درصد در ۱۹۷۵ به میزان ۵۰ درصد در قرن بیست یکم افزایش پیداکرده است و برخی از اقتصادانان ارزش کمی اقتصاد در گردش معاملات پایاپای حداقل ۲۵ و حداکثر ۵۰ درصد کل اقتصاد جهان برآورد می کنند.

از سوی دیگر، بانکداران و مقامات دولتی از قراردادهای پایاپای تفسیر درستی نداشته اند و اغلب آن را به مفهوم بسیار ساده آن دریافته اند یعنی تنها در شیوه ای روابط که بازرگانی شرق و غرب آن از استفاده می شده است. اما امروزه جهت این روابط در همه جای دنیا گسترش یافته است و مفهومی بسیار وسیع تر دارد.